Асфальтозмішувачі,  що змінюють дорожню карту України й світу

Асфальтозмішувачі, що змінюють дорожню карту України й світу

Незабаром Кременчуцький завод дорожніх машин відзначатиме особливу дату – 70-річчя випуску першої асфальтозмішувальної установки. Тепер це – основна продукція потужного підприємства, що є беззаперечним вітчизняним лідером із виробництва агрегатів для виготовлення асфальтних сумішей. З їх допомогою прокладено сотні тисяч кілометрів доріг не лише в Україні, а й у африканській пустелі, і на березі Мертвого моря, і посеред казахських степів…

Перший асфальт – для будівництва мосту через Дніпро

У повоєнні роки Україна гостро потребувала асфальтозмішувальної техніки для відновлення зруйнованих і будівництва нових автодоріг. На заводі шляхових машин, як тоді називався сучасний «Кредмаш», спочатку освоїли виробництво канавокопачів Д-185, дорожніх щіток Д-154 із гідравлічним управлінням, киркувальників до тракторів С-80. А до проектування першого асфальтозмішувача заводське конструкторське бюро на чолі з М. Лапіним приступило у 1947-му. Минуло всього два роки, і на будівництві нового мостового переходу через Дніпро, що в рідному Кременчуці, відбулося успішне випробування змішувача асфальтобетону Д-225 власного виробництва, що видавав за годину 10–12 т суміші. То була перша подібна установка в історії не лише заводу, а й усього вітчизняного машинобудування, що тільки починало відроджуватися після закінчення війни.
У 1950–1960-ті роки на заводі були розроблені, випробувані й запущені у серійне виробництво асфальтозмішувачі виробничою потужністю 25 т/год. Та цього було замало в країні, де планувалося прокладати тисячі кілометрів дорожнього полотна… Тож розпочався справжній машинобудівний бум, що тривав протягом наступних двох десятиліть. Завод працював у кілька змін, щомісяця передаючи автодорожникам до 40 асфальтозмішувачів власного виробництва – набагато складніших, вимогливіших в обслуговуванні й продуктивніших за першу, базову, модель Д-225.
Та потреба у змішувачах асфальтосуміші невпинно зростала, й підприємство постійно нарощувало обсяги виробництва. Так, лише у 1973 році в заводських цехах зібрали 716 установок різної виробничої потужності. А конструкторське бюро під керівництвом головних конструкторів С. Єськова, В. Заболотного продовжувало працювати над вирішенням нових завдань. На початку 1980-х років «Кредмаш» виготовляв асфальтозмішувачі, що давали за годину від 25 до 200 тонн суміші. Вдалося суттєво розширити модельний ряд і розпочати виробництво асфальтозмішувальних агрегатів продуктивністю 56, 110, 160 і навіть 240 т/год. Їх збирають на заводі й реалізують і дотепер.
Загалом же за 70 років у заводських цехах було зібрано більше 21 тисячі асфальто- й грунтозмішувальних установок власного виробництва. За їх допомогою збудовано до 90 відсотків радянських автодоріг!!!
Та свою основну продукцію підприємство відправляло не лише в усі союзні республіки. За десятки років успішної роботи йому вдалося завоювати ринки більш ніж 40 країн світу. Так, асфальтозмішувачі, виготовлені на кременчуцькому машинобудівному підприємстві, добре зарекомендували себе на будівництві доріг у Африці, Азії, на Далекому Сході, у таких країнах, як Куба, Нікарагуа, Сирія, Греція, Йорданія, Болгарія тощо.
Щоб відповідати сучасним умовам світового ринку машинобудування і нині, на рівних конкурувати зі світовими флагманами машинобудування, «Кредмашу» довелося багато працювати. Результатом зусиль і чималих капіталовкладень стало поповнення модельного ряду новинками, характеристики яких відповідають вимогам технічних регламентів Євросоюзу. КБ під керівництвом головного конструктора В.Волкова розробило і запустило у виробництво установки нового зразка з 5–6-фракційною системою просівання та дозування кам’яних матеріалів. До речі, щоб спростити і здешевити доставку техніки замовникам, на підприємстві започаткували виготовлення основних вузлів й агрегатів асфальтозмішувальних установок у автомобільному габариті.
За останні п’ять років освоєно виробництво асфальтних заводів європейського зразка потужністю від 80 до 200 т/год. Вже готові документи на КДМ-207 (60 т/год), в процесі оформлення – на найновішу модель КДМ-210 (240 т/год), що зможе забезпечувати якісною асфальтосумішшю будівництво сучасних автомагістралей.
На пострадянському просторі працюють тисячі асфальтних установок із логотипом «Кредмашу», виготовлених у попередні роки. Час від часу виникає потреба в їхньому поточному ремонті. Щоб її задовольнити, на підприємстві започаткували виробництво вузлів для модернізації й розширення виробничих можливостей уже діючих агрегатів. Ця продукція теж користується попитом, як і техніка для комунального господарства – регенератори асфальту, міні-гудронатори і малогабаритні снігові відвали, обладнання для розподілу протипожежних матеріалів. «Кредмаш» готовий і далі нарощувати обсяги виробництва, але вперше за останні роки спостерігається тенденція до його уповільнення.

Випробування санкціями

Асфальтозмішувачі,  що змінюють дорожню карту України й світу
Президент ПрАТ «Кредмаш» Микола Данилейко.

– Минулий рік ми закінчували дуже вдало, заповнили портфель замовлень, а в січні цього року на собі відчули, що таке економічна війна (між Росією й Україною. – Авт.). Зокрема машинно-тракторна техніка, автомобілі, крупи, комбікорми, залізорудні окатки вітчизняного виробництва, асфальтозмішувачі, в тім числі й нашого заводу, потрапили під російські санкції, запроваджені проти 68 юридичних осіб – українських товаровиробників. Санкції стали реакцією Росії на економічні обмеження, введені проти неї у відповідь на агресивну політику щодо нашої країни, – зазначив голова наглядової ради – президент ПрАТ «Кредмаш» Микола Данилейко. – На теренах Росії працюють тисячі наших асфальтозмішувачів, бо, починаючи із кінця 1940-х років, ця продукція там була доволі затребувана. Але тепер через санкційну заборону російський ринок для нас закритий – ми втратили багато замовлень, на які сподівалися. Єдине, що можемо робити, – це відвантажувати туди комплектуючі до тих установок, що вже там є, але навіть у такому форматі працювати дуже непросто, як і знайти заміну такому потужному ринку збуту. Звичайно, ми задовольняємо потреби внутрішнього ринку, намагаємося виходити зі своєю продукцією на нові зовнішні напрямки, приміром, маємо свіжий контракт на постачання асфальтозмішувачів у Молдову, Грузію. Але потрібен час для глибокого вивчення експортних можливостей на нових ринках, для того, щоб заявити про себе, скласти гідну конкуренцію іншим виробникам асфальтозмішувачів, які вже давно там працюють і пропонують покупцям свою продукцію на вигідних умовах.
За словами Миколи Данилейка, за сім місяців поточного року підприємство виконало виробничий план трохи більше, ніж на 91 відсоток, виготовивши продукції майже на 646 мільйонів гривень. Реалізувати її вдалося приблизно на 650 мільйонів гривень. У минулому році «Кредмаш» витратив на модернізацію виробничих процесів більше 50 мільйонів гривень, цього року – всього лише близько 8 мільйонів гривень.
Кременчуцькі машинобудівники сподіваються на підтримку своїх інтересів депутатами оновленої Верховної Ради, що були обрані від Полтавщини, а також на затвердження новим українським Урядом програми, спрямованої на захист власного товаровиробника шляхом державних дотацій покупцям вітчизняної продукції:
– В аграрно-промисловому комплексі вже маємо такий приклад, тож було б добре запровадити цей принцип і в промисловому секторі вітчизняної економіки. Ми, як виробники і платники податків, потребуємо захисту своїх інтересів на державному рівні, особливо тепер, коли Україна втягнута в економічне протистояння, адже від цього залежить добробут кожного нашого працівника. Це – одне з питань, вирішити яке можна лише на найвищому рівні… – сказав Микола Даниленко.

Юлія ДУМКА-КОНДРАТЬЄВА.

Поділися:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Добавить комментарий