Дорого, але не завжди якісно

Громадські активісти проінспектували ремонти автодоріг області

Традиційно ближче до Різдва в Україні закінчується сезон ремонтів автошляхів. Рік, що минає, чимало експертів дорожньої галузі назвали особливим. Бо ж якщо раніше капітальним ремонтом дорожники іноді називали навіть більш-менш ретельно залатані ями, то за останні кілька місяців «дійшли руки» навіть до тих шляхів, які не бачили важкої дорожньої техніки добрих 20 років. Усе це завдяки виділенню з Державного бюджету рекордної суми коштів на ремонт автотрас. Зокрема Полтавська область отримала 500 мільйонів гривень. Це в рази більше, ніж виділялося кілька попередніх років. Щоб не обмежуватися «косметичним» ремонтом, а довести нарешті дороги області до ладу, потрібно ще не менше 100 мільярдів гривень.
Нещодавно спеціалісти ГО «Інститут аналітики та адвокації» в рамках проекту «Прозорість і доброчесність публічного сектора», який виконується Програмою розвитку ООН в Україні та фінансується Міністерством закордонних справ Данії, здійснили моніторинг відремонтованих ділянок автомобільних доріг області за 2017– 2018 роки. І свої дослідження презентували журналістам. Загалом даний проект реалізовувався у 12 областях нашої держави. Але громадськими організаціями – лише на Полтавщині та Київщині.

Дорожня реформа: перші здобутки та прорахунки

Обстеження доріг здійснювалося у двох напрямках: візуальне обстеження відремонтованих у 2017–2018 роках автошляхів та аналіз закупівель у дорожній сфері. Нагадаю, що протяжність доріг загального користування державного значення у нашій країні – близько 170 тисяч кілометрів (50 тис. км – дороги загального користування державного значення і 120 тис. км – дороги місцевого значення). До недавнього часу вони були підвідомчі Укравтодору. Під час реформи Укравтодор став відповідальним лише за дороги державного значення. Місцеві передали на баланс обласних адміністрацій. Керівник напрямку закупівель ГО «Інститут аналітики та адвокації» Поліна Колганова говорить:
– Розподіл полягає у тому, що на балансі Служби автомобільних доріг залишилися дороги державного значення, а дороги місцевого значення перейшли на баланс Агентства місцевих доріг. Протяжність доріг місцевого значення на Полтавщині – 7118 кілометрів. Окрім цього, ще 1066 кілометрів – дороги державного значення.
За два місяці, поки тривало дослідження, аналітики побували у багатьох регіонах області, обстеживши 675 кілометрів автодоріг. Райони, які більш наближені до Кременчука, обстежували фахівці ГО «Кременчуцький антикорупційний центр» (через складні погодні умови вони не змогли прибути до Полтави, щоб презентувати ці дослідження. – Авт.). Загалом було обстежено 39 дорожніх об’єктів. Тобто фахівці проаналізували 39 закупівель, які проводилися по тих чи інших об’єктах. Варто зауважити, що в залежності від складності об’єкта дороги по ній може проводитися декілька тендерних процедур.
На жаль, до деяких районів Полтавщини дорожня реформа не докотилася. Зокрема практично зовсім невідремонтованими залишаються дороги Чорнухинського району. Пасуть задніх і Гребінківський та Гадяцький райони. Хоча наприкінці року в Гадяцькому районі ситуація поліпшилася. Найбільш проблемна для автомобілістів дорога Гадяч–Опішня змінюється на краще.
«Недоліки у ремонті доріг усіх областей України схожі, – додає Поліна Колганова. – Зокрема місця відбору кернів не завжди заробляються (керн – зразок дорожнього полотна. Береться за допомогою бурильної установки для дослідження товщини асфальтного покриття і поетапного контролю кожного його шару в лабораторних умовах. – Авт.). Якщо його не заробити, у відкритий отвір потрапляють стоки, і нове дорожнє полотно швидко руйнується. Також серед недоліків – лущення асфальтобетонного покриття, викришування дороги, руйнування кромки асфальтобетонного покриття. Тріщини та сітки тріщин на ще свіжому асфальті зустрічаються найрідше. Також дуже рідко ми помічали просідання асфальто-бетонного покриття та неукріплені узбіччя доріг. До прикладу, дорога державного значення Лубни–Миргород–Опішня ремонтувалася у 2017 році. Ми виявили ділянку, покриту сіткою тріщин та з невеликими ознаками колійності. Якщо не усунути цей дефект, то він може пришвидшити руйнацію дорожнього полотна».

До гарних доріг не вистачає культури

«Навіть найкраще відремонтовану дорогу можна швидко привести до непридатного стану, якщо не обмежити рух по ній великогабаритної техніки, – говорить представник Агентства місцевих доріг Олександр Чичкань. – Стандарти перевезення великогабаритних вантажів в Україні занадто м’які. У Європі це контролюється на значно вищому рівні. Також потребують перегляду і нові будівельні стандарти. Як свідчить практика, асфальтне покриття відносно швидко руйнується. Тому на часі – будівництво цементобетонних доріг».
До речі, перша бетонна дорога на Полтавщині незабаром буде здана в експлуатацію. Її будують у рамках державного інвестиційного проекту розвитку автодороги Р-52 Дніпро–Царичанка–Кобеляки–Решетилівка. Загальна протяжність траси складе майже 80 кілометрів. Без капітального ремонту такі дороги можуть експлуатуватися до 25 років.
2018 рік видався плідним у дорожньо-ремонтному плані. Чого лише вартував ремонт автостради Селещина–Нехвороща–Сокілка. Але навіть після ремонту виникли нові проблеми – до гарної дороги ще й культура водіння потрібна. Практично відразу по закінченні ремонтних робіт водії перетворили дорогу на умовну трасу для гоночних болідів, часом навіть повністю забувши про правила дорожнього руху. Кількість дорожньо-транспортних пригод на цій автотрасі зросла у рази.
«Щоб дороги на Полтавщині дійсно були якісними, мають бути зацікавлені всі жителі області, адже кожен з нас прямо чи опосередковано ними користується, – додає Олександр Чичкань. – У нашому новоствореному підприємстві не вистачає працівників технагляду, щоб контролювати підрядників прискіпливіше. Але це не означає, що допущені ними недоліки зійдуть їм з рук. Неякісні роботи не приймаємо до оплати. Зобов’язуємо підрядників усунути брак за їхній кошт. Також тісно співпрацюємо з місцевими райдержадміністраціями. Зокрема всі ремонти узгоджуємо з ними. Залучаємо до перевірок і громадські організації».

Юлія ХОМЕНКО
“Зоря Полтавщини”

Поділися:

Добавить комментарий