Як не витратити зайвого…

Як не витратити зайвого…

Сучасний устрій суспільства всіляко мотивує бізнес створювати комфортніші умови для задоволення потреб споживачів у доступності товарів, їх ширшому асортименті тощо. На перший погляд, це здається досить позитивною тенденцією, яка в тому числі прослідковується у містах і селищах Полтавщини, де швидкими темпами зростають, як гриби після дощу, нові супермаркети різних торгових мереж (ретейлерів). Але цілком позитивною ця тенденція є лише на перший погляд. Давайте розберемося, де ж у супермаркетах заховані підводні камені для пересічних споживачів.
Перша хитрість від мерчандайзерів (співробітники, які займаються розстановкою товарів, розміщенням вітрин і реклами у торговому залі) нас чекає, коли ми заходимо у приміщення і йдемо до відділів товарів першої необхідності (хліб, молоко, м’ясо). Ці відділи здебільшого будуть розміщуватися у найвіддаленіших закутках і, як правило, у різних частинах приміщення. Логіка наступна: чим більше часу ми проведемо у супермаркеті, тим більше товарів купимо, тим більший прибуток отримає ретейлер. У жодному супермаркеті ми не знайдемо годинника, внаслідок цього втрачаємо відчуття часу, а тут ще й відділи змінили місцями, це, до речі, також відбувається досить часто. От і блукаємо між рядами спокусливих товарів, які манять нас своїм виглядом, запахом і всілякими знижками.
О, це солодке слово «знижка», яке ми не зможемо пропустити і поглядом свідомо шукаємо його на вітринах. Однак і тут на покупця може очікувати сюрприз, оскільки досить частенько продавці свідомо завищують ціну, а потім поруч на жовтому (чи червоному) ціннику пишуть нову, зі «знижкою», інколи дрібним шрифтом дописують «за придбання трьох позицій товару», чи «ціна без ПДВ», або «на другу одиницю товару», а якщо не побачили цього, нас на касі чекає зовсім несподівана сума до сплати.
Що стосується запахів у магазинах, то це ще одна хитрість, оскільки ми частенько можемо відчувати надзвичайно приємний запах свіжоспеченого хліба (як правило, це штучний ароматизатор), який у людини на рівні підсвідомості пробуджує відчуття голоду, і ми знову ж таки придбаємо більше, ніж планували (часто штучні ароматизатори також використовують у кав’ярнях, магазинах шкіри та хутра для того, щоб створити ілюзію смаку чи високої якості товару).
І от ми, зголоднілі, під музичний супровід у комфортному торговому залі розглядаємо товари на вітринах, їх склад, термін придатності, хто виробник, порівнюємо торгові марки між собою. Але і тут не варто втрачати пильність, бо найчастіше ми звертаємо увагу на товар, що знаходиться на рівні очей і витягнутої руки вгору чи вниз. На цьому рівні якраз і будуть розміщуватися найдорожчі товари, і не факт, що з високою якістю, яку ми від них будемо очікувати.
Некваплива приємна мелодія і комфортна температура налаштовують нас на позитивний настрій, і ми неквапливо, бо мелодія задає саме такий ритм, рухаємося по торговому залу, наповнюємо кошик чи візок товарами. І тут знову хитрість – розмір кошика: адже чим він більший, тим більше товарів на рівні підсвідомості нам хочеться туди покласти. Американські вчені довели, що при збільшенні розміру кошика вдвічі сума покупки в середньому зростає на 40%.
І ось, здавалося б, поклавши до кошика все потрібне, ми стоїмо біля каси, і… тут також нас чекають витрати, адже бачимо велику кількість солодощів і потрібних у господарстві дрібничок – це все товари імпульсивної покупки (не планували, але обов’язково їх купимо), і чим довше стоїмо, тим довше розглядатимемо вітрини, які у прикасовій зоні будуть велетенськими і довжелезними. Довгі черги – це ще одна хитрість, оскільки нам здається, де довгі черги, там вигідніше робити закупівлі, і ми знову ж таки на рівні підсвідомості ідемо до цього магазину, бо там усі закуповують.
У підсумку розраховуємося пластиковою карткою за більшу кількість товару, частину якого навіть не планували придбавати, і думаємо собі: «Ну нічого, але ж купили лише те, що потрібно…»

Іван ТЕРЕЩЕНКО
Кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу Полтавської державної аграрної академії

Поділися:

Добавить комментарий