Сучасний устрій суспільства всіляко мотивує бізнес створювати комфортніші умови для задоволення потреб споживачів у доступності товарів, їх ширшому асортименті тощо. На перший погляд, це здається досить позитивною тенденцією, яка в тому числі прослідковується у містах і селищах Полтавщини, де швидкими темпами зростають, як гриби після дощу, нові супермаркети різних торгових мереж (ретейлерів). Але цілком позитивною ця тенденція є лише на перший погляд. Давайте розберемося, де ж у супермаркетах заховані підводні камені для пересічних споживачів.
Перша хитрість від мерчандайзерів (співробітники, які займаються розстановкою товарів, розміщенням вітрин і реклами у торговому залі) нас чекає, коли ми заходимо у приміщення і йдемо до відділів товарів першої необхідності (хліб, молоко, м’ясо). Ці відділи здебільшого будуть розміщуватися у найвіддаленіших закутках і, як правило, у різних частинах приміщення. Логіка наступна: чим більше часу ми проведемо у супермаркеті, тим більше товарів купимо, тим більший прибуток отримає ретейлер. У жодному супермаркеті ми не знайдемо годинника, внаслідок цього втрачаємо відчуття часу, а тут ще й відділи змінили місцями, це, до речі, також відбувається досить часто. От і блукаємо між рядами спокусливих товарів, які манять нас своїм виглядом, запахом і всілякими знижками.
О, це солодке слово «знижка», яке ми не зможемо пропустити і поглядом свідомо шукаємо його на вітринах. Однак і тут на покупця може очікувати сюрприз, оскільки досить частенько продавці свідомо завищують ціну, а потім поруч на жовтому (чи червоному) ціннику пишуть нову, зі «знижкою», інколи дрібним шрифтом дописують «за придбання трьох позицій товару», чи «ціна без ПДВ», або «на другу одиницю товару», а якщо не побачили цього, нас на касі чекає зовсім несподівана сума до сплати.
Що стосується запахів у магазинах, то це ще одна хитрість, оскільки ми частенько можемо відчувати надзвичайно приємний запах свіжоспеченого хліба (як правило, це штучний ароматизатор), який у людини на рівні підсвідомості пробуджує відчуття голоду, і ми знову ж таки придбаємо більше, ніж планували (часто штучні ароматизатори також використовують у кав’ярнях, магазинах шкіри та хутра для того, щоб створити ілюзію смаку чи високої якості товару).
І от ми, зголоднілі, під музичний супровід у комфортному торговому залі розглядаємо товари на вітринах, їх склад, термін придатності, хто виробник, порівнюємо торгові марки між собою. Але і тут не варто втрачати пильність, бо найчастіше ми звертаємо увагу на товар, що знаходиться на рівні очей і витягнутої руки вгору чи вниз. На цьому рівні якраз і будуть розміщуватися найдорожчі товари, і не факт, що з високою якістю, яку ми від них будемо очікувати.
Некваплива приємна мелодія і комфортна температура налаштовують нас на позитивний настрій, і ми неквапливо, бо мелодія задає саме такий ритм, рухаємося по торговому залу, наповнюємо кошик чи візок товарами. І тут знову хитрість – розмір кошика: адже чим він більший, тим більше товарів на рівні підсвідомості нам хочеться туди покласти. Американські вчені довели, що при збільшенні розміру кошика вдвічі сума покупки в середньому зростає на 40%.
І ось, здавалося б, поклавши до кошика все потрібне, ми стоїмо біля каси, і… тут також нас чекають витрати, адже бачимо велику кількість солодощів і потрібних у господарстві дрібничок – це все товари імпульсивної покупки (не планували, але обов’язково їх купимо), і чим довше стоїмо, тим довше розглядатимемо вітрини, які у прикасовій зоні будуть велетенськими і довжелезними. Довгі черги – це ще одна хитрість, оскільки нам здається, де довгі черги, там вигідніше робити закупівлі, і ми знову ж таки на рівні підсвідомості ідемо до цього магазину, бо там усі закуповують.
У підсумку розраховуємося пластиковою карткою за більшу кількість товару, частину якого навіть не планували придбавати, і думаємо собі: «Ну нічого, але ж купили лише те, що потрібно…»
Іван ТЕРЕЩЕНКО
Кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу Полтавської державної аграрної академії
Вам також може сподобатись
Шеринг копій цифрових документів за допомогою застосунку «Дія»
Чи має право отримати податкову знижку платник податку, який скористався пільговим іпотечним житловим кредитом за програмою доступного кредитування житла «єОселя»?
ПДВ за нульовою ставкою під час війни: важливі зміни
Майже 90 мільйонів гривень податкового боргу погасили платники Полтавщини
До уваги внутрішньо переміщених осіб! Скористайтеся своїм правом на податкову знижку за понесеними витратами у вигляді орендної плати за договором оренди житла