Як обміняти бракований товар, або «Де ви бачили, щоб хтось жив по закону?»

Як обміняти бракований товар, або «Де ви бачили, щоб хтось жив по закону?»

Мабуть, кожному з нас хоча б раз у житті доводилося купувати товар, який виявився бракованим. А потім вирішувати питання щодо його обміну, ремонту або повернення коштів. Тож мова піде про те, які права має споживач у випадку, якщо брак було виявлено майже одразу після придбання товару. Тобто це не та ситуація, коли, наприклад, телевізор зламався через півроку після придбання, а випадок: придбав – прийшов додому, включив – не працює.

Саме так сталося з однією із наших дописувачок, яка звернулася до «Зорі Полтавщини» із проханням роз’яснити, чи справедливо вчинив продавець, який відмовився замінити придбану нею «мікрохвильовку», що просто не включилася, як то кажуть, «зі старту», тобто одразу щойно жінка доправила її додому. Товарний чек був, «пломби» – на місці, сама «мікрохвильовка» жодних зовнішніх пошкоджень не мала, навіть на вулиці була плюсова температура, тож аргумент про неналежне використання у зв’язку з перепадом температур можна не розглядати. Але… фактично за годину після покупки обміняти товар жінці категорично відмовилися, як, до речі, і повернути гроші. До того ж почали вимагати заповнити відповідну форму із зазначенням її персональних даних. Врешті-решт, після попередження, що звернеться до фахівців із захисту прав споживачів та ЗМІ, наша дописувачка отримала іншу «мікрохвильовку» замість бракованої (хоч на це пішло кілька годин і «трохи» нервів), але все ж вирішила звернутися до журналістів зі своєю історією, щоб інші полтавці мали змогу аргументовано захищати свої права.
«Зоря Полтавщини» запропонувала прокоментувати цю ситуацію фахівцю Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Анастасії ГРЕЧЦІ.
– Якими законодавчими актами регулюються правила обміну бракованих товарів?
– Основним законодавчим актом, що регулює сферу відносин між споживачами та продавцями товарів, виробниками тощо, є Закон України «Про захист прав споживачів». А саме стаття 8 Закону України «Про захист прав споживачів», яка має назву «Права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості». Також Постановою Кабінету Міністрів України «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів» від 19 березня 1994 року № 172 (далі – Постанова) затверджено відповідні переліки товарів (сезонні, які підлягають/не підлягають обміну).
Варто зазначити, що для того, щоб повернути або обміняти товар, варто дотримуватися відповідних умов. По-перше, товар має бути відсутній в переліку тих, що не підлягають обміну та поверненню відповідно до додатка № 3 вищезгаданої Постанови (зокрема лікарські препарати, предмети сангігієни тощо. – Авт.). По-друге, товар не використовувався і було збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики тощо. І, найголовніше, минуло менше чотирнадцяти днів з моменту придбання товару та зберігся касовий або товарний чек.
Вимоги споживача пред’являються на його вибір: продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача. Споживач має право пред’явити одну з вимог (пропорційного зменшення ціни, безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк, відшкодування витрат на усунення недоліків товару), а в разі її невиконання заявити іншу вимогу, що передбачена в частині 1 статті 8 Закону України «Про захист прав споживачів».
Зазначені вимоги за місцезнаходженням споживача задовольняють також створені власником фірми-продавця торговельні підприємства та філії, що здійснюють продаж аналогічних придбаним споживачем товарів, або підприємства, на які ці функції покладено на підставі договору. Функції представників підприємств-виробників виконують їх представництва та філії, створені виробниками для цієї мети, або підприємства, які задовольняють зазначені вимоги на підставі договору з виробником.
Варто зазначити, якщо чек за якихось причин не зберігся, то ви все одно маєте право повернути товар у магазин. Для цього необхідно подати заяву на ім’я директора (керівника) магазину про отримання копії товарного чека.
А в подальшому продавець, виробник зобов’язані прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги. Варто зауважити, що доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п’ять кілограмів продавцю, виробнику та їх повернення споживачеві мають здійснюватися за рахунок продавця або виробника.
– Чи зобов’язаний продавець обміняти бракований товар на аналогічний (якщо він є у наявності) у випадку, якщо покупець просить це зробити?
– Відповідно до вимог ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» за наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості – протягом чотирнадцяти днів або за домовленістю сторін.
У разі відсутності товару вимога споживача про його заміну підлягає задоволенню у двомісячний строк з моменту подання відповідної заяви. Якщо задовольнити вимогу споживача про заміну товару в установлений строк неможливо, споживач вправі на свій вибір пред’явити продавцю, виробнику (підприємству, що виконує їх функції) вимогу: пропорційного зменшення ціни; відшкодування витрат на усунення недоліків товару або розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми. Також покупець має право вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний (з числа наявних у продавця (виробника) товар.
Ще раз хочу наголосити, що у тому випадку, якщо з моменту придбання товару пройшло понад чотирнадцять днів, ви зможете повернути його лише у рамках гарантійного терміну.
– Чи має право продавець вимагати надання документів, зазначення прізвища (ПІБ), номера банківської картки (якщо оплата проводилася за безготівковим розрахунком), інших особистих даних для здійснення обміну бракованого товару чи повернення коштів?
– Законодавчими актами не передбачено, що продавець має право вимагати від покупця пред’явлення документів, що посвідчують його особу або інші додаткові відомості. При здійсненні повернення товару покупцеві достатньо надати товарний чек чи інший документ, що підтверджує факт здійснення купівлі товару.
* * *
Здавалося б, чіткі та зрозумілі правила, які й справді стоять на захисті прав споживача, котрий за власні кошти придбав певний товар, якого потребує і який йому потрібен саме зараз. Купив, прийшов додому, виявилось, що товар бракований, повернувся, обміняв. Все має бути саме так. Щоправда, пункт про «виникнення потреби в перевірці якості», звісно, дає продавцю певний простір для маневру. Але…
До речі, під час роботи над цим матеріалом з’ясувалося, що з приблизно такою ж ситуацією, щоправда, стосовно покупки на значно меншу суму (фактично на пару десятків гривень), колись зіштовхнувся і один із знайомих автора цих рядків. Товар у наявності був, але обміняти його категорично відмовилися, натомість почали вимагати прізвище та номер карточки, з якої була оплачена покупка, мовляв, якщо це брак, то ми повернемо кошти протягом трьох днів, а замінювати нічого не будемо. Найбільше тоді колегу вразила фраза продавчині у відповідь на апеляцію до закону: «Де ви бачили, щоб хтось жив по закону? Я роблю так, як директор сказав, ніяких обмінів». Особисто мені одразу пригадався відомий фільм «Пригоди Електроніка» і пісенька одного з персонажів – Урі: «Для мене слово шефа – закон».
Можливо, хтось і вважає, що зараз ніхто не живе по закону, але те, що цей закон ніхто не відміняв, факт беззаперечний. Тож, як свідчить досвід нашої дописувачки, за свої права слід боротися, і не окремим громадянам, а кожному, можливо, тоді і ставлення до споживача потроху змінюватиметься в бік цивілізованості. А продавцям таки слід пам’ятати про долю Урі, якого «шеф» у підсумку зрадив…

Андрій СОВА
Журналіст

Поділися:

Добавить комментарий