Як побороти корупцію в Україні?

Відповідь на це запитання шукали учасники “круглого столу” на тему “Антикорупційна політика: співпраця громадськості та органів місцевого самоврядування”, який відбувся в обласному центрі.
Зазначалося, що антикорупційна політика займає нині особливе місце в українському суспільстві. Відповідна реформа залишається однією з пріоритетних. Про це постійно заявляють високопосадовці й наголошують громадські експерти Реанімаційного пакета реформ та коаліції громадських організацій. Опитування, проведене фондом “Демократичні ініціативи” імені Ілька Кучеріва у 2016 році, засвідчило, що антикорупційна діяльність є важливою для 56 відсотків українців.

Чи може корупція керувати боротьбою з корупцією?..
Корупція, мов та іржа, підточує нашу державу, її устої. І саме зараз відбувається відкрита легалізація вкраденого, наголошували учасники “круглого столу”, серед яких були представники громадських організацій, волонтери, юристи, науковці, експерти. Вони констатували, що сама корупція чи не найбільших масштабів набуває у верхніх ешелонах влади, де, на жаль, не завжди є межа між, скажімо, батьком-депутатом, міністром або прокурором і їхніми дітьми, іншими членами сімей. А сама державна політика часто виявляється культом наживи для можновладців, які, як правило, не несуть відповідальності за ті чи інші порушення. То чи може сама корупція керувати боротьбою з корупцією, ставили запитання учасники зібрання? Звісно, що ні.
Конкретні приклади конфлікту інтересів, так би мовити, “на місцях” навів керівник проектів Аналітичного центру “Бюро економічних та соціальних досліджень” Костянтин Донченко:
– Нині відбувається моніторинг конфлікту інтересів у рішеннях трьох рад: Полтавської районної, Полтавської міської та Полтавської обласної. В основі конфлікту – так званий “конфлікт ролей”, коли посадовець є не лише “посадовцем”, а й батьком, сином, другом тощо. Питання ускладнюється ще й тим, що місцеві депутати не отримують заробітної платні. Тож неможливо вимагати від них відмовитися від їхнього власного джерела доходу. А тим часом депутати часто використовують свій мандат для лобіювання власних бізнесових інтересів.
Загалом в області проаналізовано 137 рішень рад та виявлено 11 конфліктів інтересів, які в діяльності місцевих депутатів найчастіше зустрічаються при виділенні коштів місцевими радами для підприємств, пов’язаних з депутатами, та при наданні дозволів на оренду й суборенду приміщень. Окрім цього, частими є інші порушення – часткове оприлюднення (частина документа або додаток “губиться”) та порушення строків оприлюднення рішення рад, які згідно зі статтею 15 Закону “Про доступ до публічної інформації” мають бути у відкритому доступі за 20 днів до їх розгляду. Зазначалося, що, наприклад, Полтавська міська рада станом на 19 грудня 2017 року оприлюднила 13 рішень з порушенням строку. Серед них – бюджет міста, надання земельних ділянок, програми висвітлення діяльності міської влади, ремонту ліфтів та Програми соціальної підтримки “Турбота”.
Треба змінювати систему влади
Питання зміни системи влади назріло вже давно. Адже українські реформи далеко неоднозначно сприймають як в Україні, так і в світі, бо відбуваються в незрозумілому для міжнародного співтовариства напрямку, – таким був лейтмотив статті, надрукованої в газеті “Нью-Йорк таймс” за підсумками чергового саміту найвпливовіших країн світу у вересні 2017 року. Саме відсутністю ефективної боротьби з корупцією можна пояснити тимчасове припинення співпраці між Україною та МВФ.
Під час роботи “круглого столу” порушувалася й проблема контролю ходу реформ з боку громадськості. А контролювати є що. Адже “завдяки” корупції на місця не доходить близько 70 відсотків бюджетних коштів. Експерти, інші учасники “круглого столу” висловили ряд пропозицій. Зокрема щодо повернення до мажоритарної виборчої системи – з тим, щоб можна було спитати конкретного депутата за його роботу. Адже за партійної виборчої системи певні округи взагалі можуть залишитися без своїх представників у вищому органі влади.
Захід організовано Аналітичним центром “Бюро економічних та соціальних досліджень” ініціативи “Прозора рада: громадський моніторинг конфлікту інтересів”, що впроваджується в рамках проекту “Прозорість і доброчесність публічного сектора”, який виконується Програмою розвитку ООН в Україні та фінансується Міністерством закордонних справ Данії протягом 2015–2018 pоків.

Людмила ДАЦЕНКО
“Зоря Полтавщини”

Поділися:

Добавить комментарий