Традиційно напередодні Нового року ми надсилаємо святкові подарунки рідним і близьким у різні куточки нашої держави. Цього року у зв’язку з введенням карантинних обмежень працівники поштової галузі очікують збільшення кількості замовлень, залучають на період Новорічно-Різдвяних свят додатковий персонал. У цей же період активізуються і шахраї, адже стало звичним для зручності поштовий переказ оплачувати електронною карткою.
Нещодавно про новий вид шахрайства повідомила на своїй офіційній сторінці компанія «Укрпошта». Користувачі поштового оператора почали скаржитися, що отримують листи, де йдеться про необхідність доплатити мито у розмірі 2,15 грн, зокрема і від імені Укрпошти. Це, мовляв, потрібно для отримання міжнародного відправлення. За вказаним у листі посиланням користувачі потрапляли на фальшивий сайт, який імітує офіційну інтернет-сторінку Укрпошти, для здійснення додаткової оплати. Насправді таким чином шахраї збирали дані банківських карток для подальшого незаконного зняття коштів.
Компанія вже звернулась до правоохоронних органів, кіберполіції України для розслідування цих злочинів та закликає не реагувати на подібні повідомлення, адже це шахрайська розсилка, що спрямована на заволодіння даними банківських карток. Також, аби зупинити розповсюдження фішингових повідомлень, були заблоковані шахрайські сайти для збору даних банківських карток. Укрпошта звернулася до користувачів з проханням бути уважними та не вказувати свої дані на неперевірених ресурсах. Витоку бази даних не сталося. Служба інформаційної безпеки підприємства вже проаналізувала звернення до контакт-центру та виявила, що більшість отримувачів фішингових листів мали пошту на доменах meta.ua та i.ua. Надалі Укрпошта радить користувачам, які створили свої електронні адреси за допомогою цих майданчиків, бути особливо обережними та перевіряти листи, які вони отримують від невідомих адресатів. Зараз правоохоронні органи з’ясовують усі деталі щодо шахрайства та підробки електронної адреси компанії.
Щоб не постраждати від шахрайської атаки, фахівці оператора поштового зв’язку радять клієнтам ретельно перевіряти адресата, бо розсилання шахрайських листів здійснювалось з фальшивої електронної адреси. Наразі основними джерелами повідомлень про статус відправлення Укрпошти є повідомлення у Viber, SMS-повідомлення та дзвінок з контакт-центру. Усі відомості про нараховані мита можна дізнатись лише в оператора у відділенні Укрпошти. Не зайве перевіряти і посилання у листі, не переходити за сумнівними та не вводити дані своїх банківських карток, не перевіривши безпечність ресурсу. Єдиний вірний сайт Укрпошти – ukrposhta.ua. Компанія також просить користувачів повідомляти про кожний новий випадок отримання підозрілих листів відповідні структури та контакт-центр за номером телефону 0 800 300 545, слідкувати за новинами в офіційних джерелах компанії.
До інформаційної кампанії з протидії кібершахрайству напередодні Новорічних свят долучилася і «Нова пошта», приєднавшись до ініціативи Національного банку «Шахрай, гудбай!». У випадку з «Новою поштою» нечесні на руку ділки працюють по-іншому – за схемою «Посилка з сюрпризом». Громадянам приходять посилки, в яких нібито містяться ювелірні вироби, і все, що потрібно зробити потенційній жертві шахраїв, – оплатити накладений платіж, який дорівнює парі сотень гривень. Звісно, кому б з нас не хотілося отримати коштовності, заплативши за них всього лише символічну суму? Радісні й натхненні, «щасливчики» прямують на пошту, платять кілька сотень гривень, а вдома бачать звичайну пластикову біжутерію у своїй посилці. Чому ж не можна оглянути посилку на пошті? Хитрі шахраї кладуть підроблені вироби в герметичний пакетик, який за правилами «Нової пошти» заборонено відкривати на місці при отриманні. При цьому в конверті з «прикрасами» лежить аркуш паперу, на якому є опис і навіть вказана його вартість – близько 30 євро. Іноді відбувається витік персональних даних клієнта, тому до подарунка шахраї додають і вітальну листівку до дня народження чи професійного свята. Про такі схеми пишуть користувачі соціальних мереж, які потрапили у подібну халепу. А уникнути такого головного болю можна досить просто – не йти на пошту, коли ні від кого не чекаєте посилки.
«Для нас безпека наших клієнтів – найголовніше. Зокрема й інформаційна. Ми завжди просимо не передавати стороннім особам пароль від мобільного додатка і секретних кодів, користуватися послугами післяплати та надійної покупки при купівлі в Інтернеті. Але, на жаль, останнім часом зловмисники лише активізувалися. Саме тому ми вирішили сказати про це на повен голос і провести інформаційну кампанію, за допомогою якої привернути увагу до цієї проблеми, щоб вберегти наших клієнтів», – говорить СЕО-фахівець «Нової пошти» Олександр Бульба.
Для привернення уваги громадськості до правил безпеки компанія зняла відеоролик з порадами, який вже можна побачити у соціальних мережах та на ютуб-каналі «Нової пошти». У ролику знялась відома акторка Ніна Набока, зігравши роль сучасної та прогресивної бабусі, яка ділиться порадами про безпеку зі своєю подругою. Загалом інформаційна кампанія «Нової пошти» включатиме публікації в ЗМІ та соціальних мережах, навчальні відеоролики, комікси, плакати у відділеннях тощо.
Окрім цього, «Нова пошта» закликала клієнтів бути пильними і не забувати основні правила, які допоможуть отримувати послуги безпечно і не стати жертвами шахраїв:
– тримати в секреті паролі та коди «Нової пошти»;
– використовувати складні паролі та особливі для кожного сервісу;
– купувати та оплачувати товари лише на перевірених сайтах;
– тримати в секреті PIN-коди карток, коди банків та паролі від інтернет-банкінгу;
– захищати номер свого фінансового телефону;
– звертатися до правоохоронних органів у разі підозри на шахрайські дії.
У випадку, якщо ви стали жертвою шахраїв, негайно звертайтеся до кіберполіції: https://ticket.cyber police.gov.ua; телефон – 0 800 505 170.
Юлія ХОМЕНКО
“Зоря Полтавщини”