Ми різні, але єдині. Як формується свідомість поколінь і що на неї впливає

Ми різні, але єдині. Як формується свідомість поколінь і що на неї впливає

Бумери, міленіали, покоління Z – хто вони?

(Закінчення. Початок у № 90 за 18.12.2020 р.).

Покоління Х

Х (ікс) – значить невідомість (приблизно 1961 – 1981 років народження). «Невідомим» називають покоління, народжене за часів перебудови. Воно дорослішало в часи війни в Афганістані, резонансу навколо наркотиків і СНІДу. Тоді ж настав спад народжуваності через початок продажу контрацептивів, розповідає президент Pew Research Center Майкл Димок.
«Ікси» з раннього дитинства були самостійними – і картоплю почистити, і в магазин сходити з ключиком від будинку на шиї. Через це їх інколи називають latchkey kids – діти з ключами.
У той час поки батьки-«бумери» часто працювали допізна, діти «ікси» були залишені самі собі, що зробило їх надмірно відповідальними. Їхня самостійність і вміння працювати виросли разом із ними. Одні з найуспішніших людей світу Джеф Безос (засновник Amazon), Ілон Маск (генеральний директор SpaceX), Ларрі Пейдж (розробник і співзасновник пошукової системи Google) – яскраві представники покоління Х.
Цінностями для покоління Х є родина, будинок, машина й стабільна робота. Вони знають: щоб досягти успіху, необхідна тільки сумлінна праця. Не очікують від життя всього й одразу. «Ікси» були дорослими, коли розпався СРСР, що без сумніву вплинуло на них.
«Щодо розпаду СРСР, то там, безперечно, теж була травма. Для усіх – навіть для тих, хто за це боровся. Але ця колективна травма, на відміну від інших, швидше була не на емоційному рівні, а на поведінковому, – розповідає Ігор Лубківський. – Люди після розпаду СРСР, у тому числі ті, що раділи появі нової України, не мали поведінкових навичок існування в нових умовах. І якщо наші заробітчани в Європі тоді тільки «туалети мили», то здебільшого це було тому, що ми всі тоді ще не були достатньо кваліфікованою робочою силою. Ми майже нічого не вміли, не кажучи вже про те, що навіть елементарними електроінструментами не вміли користуватися, тими, які вже активно тоді використовувались за кордоном».
Покоління Х також називають «сендвіч-поколінням», бо, за даними seniorliving, сьогодні вони наче затиснуті між батьками, які старіють, і власними дітьми й повинні про всіх їх одночасно піклуватися.
За даними дослідження Transamerica, 47% «іксів» вважають, що роблять своє життя більш надійним у порівнянні з наступним поколінням – міленіалами. Однак тільки 23% економлять гроші щомісячно та відчувають впевненість у завтрашньому дні, 58% мають борги.
Основні риси покоління Х: налаштовані не на колектив, а на себе; вони самостійні і вміють наполегливо працювати; піклуються про сьогодення, їм важливі матеріальні блага й комфорт.
Збірний образ: умовна «мама» все життя працює в одній компанії. Вона пробивна й дуже відповідальна. Звикла розраховувати тільки на себе. Рано з’їхала від своїх батьків і розпочала самостійне життя. Вона не буде зберігати шлюб заради шлюбу. І, найімовірніше, «за плечима» у неї розлучення. Вона виховує сина-телепня і не змушує його рано працювати, як колись це довелося їй. Часто по дому все робить самотужки.

Покоління Y, або міленіали

«Міленіали придумали» (приблизно 1982– 2004 років народження) – найскептичніший мем про сучасну молодь. Наприклад, придумали снідати модними панкейками, які колись називались оладками. Вони народилися, коли розпався СРСР і сталася криза 90-х. Росли, коли з’явився Інтернет і вся інформація одночасно стала доступною.
Згідно з дослідженням Pew Research Center міленіали більше за «бебі-бумерів» та покоління Х постраждали від економічного спаду. З 2010 року частка працюючої молоді складала приблизно 54% – найменший показник від початку збору таких даних із 1948 року. Ще міленіалів часто називають «юппі» – young urban professionals. Молоді професіонали, що живуть у містах.
Через стрімкий розвиток технологій цінності покоління Y (ігреки) кардинально змінилися. Вони освічені, але їм не обов’язково володіти енциклопедичними знаннями, достатньо знати, де і як їх «нагуглити». На передній план виходить не запам’ятовування, а необхідність відрізняти правду від фейку у величезному потоці інформації.
Старші покоління ставляться до міленіалів зі зневагою, через те, що ті «постійно в своєму телефоні» і не мають фінансової «подушки». Однак Y в телефоні навчаються і працюють, а не тільки безцільно проводять час.
А житло не купують, бо вони росли в постійній фінансовій кризі, пише Bloomberg. Своє житло часто не сприймається як показник надійності. Для них не існує стабільності: вони бачили, як не стало країни, в якій вони народилися. По життю міленіали нікуди не поспішають, у тому числі й дорослішати. Настільки, що в 2015 році Всесвітня організація охорони здоров’я офіційно продовжила молодість до 44 років.
Приблизно кожен четвертий міленіал повертається жити до батьків, зазначає Pew Research Center. За даними центру, середній вік вступу до шлюбу для чоловіків у 2016 році склав 29,5 року, для жінок – 27,4 року. В 1990 році цей показник складав 26,1 – для чоловіків і 23,9 року – для жінок. А ще кожен міленіал вважає себе особливим.
Основні риси міленіалів: інфантилізм, саморозвиток, прагнення бути не таким, як усі, любов до свободи, небажання сліпо підкорятися, висока самооцінка та ідеалізм.
Збірний образ: умовний «син» нещодавно звільнився з роботи через те, що їхати в офіс було далеко. Для нього важливо отримувати задоволення від роботи та зарплату, бажано миттєво. Він не готовий все життя горбатитися за копійки. Так він бореться з вигоранням і нудьгою.
Син не поспішає одружуватися і залишати батьківське гніздо. Він дивиться на їхнє розлучення і не хоче так само помилитись у виборі партнерки. Він уміє одночасно серфити в Інтернеті, говорити по телефону, голитися і стежити за гречкою на плиті. Знає, де можна замовити їжу, а не готувати її годинами, коли приходять гості.
Мати називає його телепнем, її спроби продовжити синові дитинство, яке вона рано втратила, зіграли злий жарт. Хоча вчитися новому син любить – він уже пройшов десятки освітніх курсів різних напрямків. Йому цікаво знати все про все. Іноді він бере iPad у молодшого брата, тому що це модно, і він боїться пропустити черговий тренд. Багато фотографує і фотографується. Любить подорожувати.

Покоління Z

Поки інші покоління обговорюють «технології майбутнього», для цього покоління (приблизні роки народження – з 2005-го по теперішній час) «майбутнє» вже настало. Вони не читають друкованих газет, не уявляють життя без Інтернету й народилися вже зі сторінками у соцмережах. Вони не заблукають, тому що є навігатор, вони не будуть нерозумними, бо запитають у Siri чи Google.
Президент Pew Research Center Майкл Димок розповідає, що унікальним покоління Z робить те, що весь технологічний прогрес був частиною їхнього життя від самого народження. Наприклад, перший IPhone вийшов у 2007 році, коли Z тільки починали жити, тому вони не знають світу без айфону.
Особливості Z остаточно не виявлені – представники покоління в основному неповнолітні, а частина характерних рис зміниться з віком та під впливом світових глобальних подій.
Якщо бебі-бумери – це дискети, ікси – CD- диски, міленіали – флешки, то для покоління Z уже не буде фізичних носіїв. Їх можна порівняти зі сховищем хмар. Вони – не доповнення до Інтернету. Вони – Інтернет. Але технології – не єдине, що відрізняє Z від поколінь до них.
Як пише у своїй книзі професорка психології Джин Твенге, вони також відрізняються тим, як проводять свій час, як ставляться до релігії, сексуальності й політики.
Покоління Z відкидають колись священні соціальні табу й хочуть різноманітності у своєму житті й кар’єрі. Більше за попередні покоління вони одержимі безпекою, зосереджені на терпимості та подоланні соціальної нерівності.
«Вони дійсно зовсім інакші, не такі, якими в їхньому віці були ми (міленіали), – розповідає Світлана, мама 13-річної Олесі. – Я згадую, коли була підлітком сама, в нашій школі навчався хлопець, у якого були проблеми зі здоров’ям, і ми так рідко бачили його, що навіть не сприймали. А коли він з’являвся на заняттях, деякі однокласники навіть глузували, типу «проспав, слабак».
А ці діти – вони чуйні, навпаки, об’єднуються й допомагають тим, у кого якісь негаразди. З уроками допомагають, підтримують якось. І це не тільки я помічаю, більшість моїх подруг – теж».
Психологиня Джин Твенге додає, що Z також зростають повільніше, ніж попередні покоління: вісімнадцятирічні виглядають і поводяться, як п’ятнадцятирічні. Наслідки постійного «онлайн» для Z тільки зараз стають об’єктом уваги психологів і мають як позитивні, так і негативні боки, пише Майкл Димок.
Згідно з прогнозами Urban Dictionary покоління Z буде більш обережним і консервативним. Не дивлячись на розмаїття гаджетів і пристроїв, Z рано починають заробляти. Під час шкільних канікул групи з пошуку роботи в Facebook рясніють оголошеннями від школярів та їхніх батьків щодо можливостей трохи підзаробити.
«Моя Олеся сама влітку заробляла. Захотіла, прийшла й сказала: «Мамо, мені потрібна робота». Разом ми опитали знайомих, чи не потрібен їм хтось, і майже все літо дитина, типу няні, слідкувала за іншими дітьми. Я дивувалася, мовляв, літо, треба відпочити, а вона там на щось гроші збирає, отака цілеспрямована. До речі, не тільки вона шукала, де підзаробити, інші наші знайомі підлітки – теж. Когось батьки прилаштували, хтось шукав роботу на Facebook», – ділиться Світлана.
У 2017 році видання K.Fund Media провело невелике опитування підлітків у віці 13–17 років, їхніх батьків, знайомих та близьких родичів, щоб зрозуміти українське покоління Z. Як виявилося, 26,9% підлітків мали досвід підробітків за власною ініціативою, 18,5% працювали за ініціативою батьків, 22,2% проявили ініціативу, але не знайшли прийнятного варіанту.
* * *
Представники покоління Z впевнено почувають себе в інформаційному потоці і вміють використовувати знання. Наприклад, 17-річний підліток Вулф Цукіер стажувався в NASA, а на третій день відкрив нову планету. Найбагатшим YouTube-блогером у 2019 році став Райан Каджи. Йому всього 8 років, але його канал Ryan’s World заробив за рік $26 мільйонів. Однією з яскравих особистостей у світі є 17-річна екоактивістка Грета Тунберг.
Основні риси покоління Z: відповідальність, інтерес до екологічних проблем, здатність обробляти багато інформації, вміння виділити важливе, усвідомлення своїх бажань.
Збірний образ: умовний молодший брат іноді позичає старшому свій iPad, на який заробив сам. Поки старший використовує сайти для покупок онлайн, Z дивиться на нього, як на динозавра. Молодший брат уже знає сотні додатків для онлайн замовлень, у яких можна вибрати будь-які деталі товару, аж до розміру дірок перламутрових ґудзиків. Він звик аналізувати величезну кількість інформації одночасно, тому шкільні уроки для нього нудні через повільний темп. У виборі шкільних предметів фокусується на тому, що цікаво, а решту ігнорує без докорів сумління. Точно знає, до якого ВНЗ вступатиме й ким планує працювати. Цікавиться питаннями екології та гендерної рівності.

Хто народиться далі?

Автори теорії поколінь виявили закономірність: приблизно кожні 80 років цінності поколінь збігаються. Зараз можна тільки здогадуватись, яким буде покоління після Z. Деякі дослідники вже виділяють покоління A (альфа, 2011– 2025). Очікується, що до 2025 року вони стануть найбагатшим, найосвіченішим і технологічно найграмотнішим поколінням в історії. Ймовірно, багато чого в їхньому житті замінить штучний інтелект і клімат істотно зміниться.
Звісно, існують критики теорії поколінь, адже вона показує лише частину факторів, а світ надто великий, щоб їх усі врахувати. І все ж, щось в цьому є.

За матеріалами інтернет-ресурсів підготувала Людмила ДАЦЕНКО.

Поділися:

1 thought on “Ми різні, але єдині. Як формується свідомість поколінь і що на неї впливає

Добавить комментарий