Пам'ятай про свої права,  або Як не купити лиха за власні гроші

Пам’ятай про свої права, або Як не купити лиха за власні гроші

Зібралися за покупками? Не варто забувати про те, що іноді під час закупівель трапляються неприємні ситуації, що можуть надовго зіпсувати настрій і, звичайно, завдати фінансової шкоди. Ми підготували для читачів «Зорі Полтавщини» підбірку корисних порад, щоб ваш шопінг був безпечним і залишав після себе лише приємні спогади.

Театр розпочинається з гардероба, а супермаркет – із камер схову. Чи справедливою є вимога залишати у них сумку чи рюкзак?

Ні. Адже ці комірки, що мають досить примітивні замки, нічим не відрізняються від інших меблів у торгівельному центрі. Супермаркет не надає вам послуг зберігання (як, наприклад, у камері схову на вокзалі), ви не укладаєте договір найму (як у випадку із банківським сейфом), тож і відповідальності за залишені речі працівники магазину не несуть. Пам’ятайте, що заборонити вам увійти на територію закладу з рюкзаком за плечима чи невеликою сумочкою охоронці права не мають, особливо якщо у вашій сумці знаходяться цінні речі, документи тощо.

Чи можна відмовити охоронцю супермаркету в огляді ваших речей?

Можна. Охорона магазину не має повноважень проводити особистий огляд і огляд речей. Це можуть робити лише працівники правоохоронних органів, у випадках, прямо передбачених законами України, з метою припинення адміністративних правопорушень. При цьому особистий огляд має проводитись уповноваженою на те особою однієї статі з оглядуваним і в присутності двох понятих тієї ж статі. Про особистий огляд, огляд речей складається протокол або про це робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення чи в протоколі про адміністративне затримання.
Тому, якщо охоронець вимагає показати йому вміст вашої сумки, а ви вважаєте, що підстав для цього немає, – вимагайте викликати поліцію. Охоронець не має права оглядати вас самостійно.
Втім можна і погодитись показати свою сумку, так само, як і чек. Це швидше залагодить конфлікт. І пам’ятайте, що у великих торгових мережах (а зараз – і у більшості малих) є засоби відеоспостереження. Тож не варто хитрити і чинити у магазині протизаконні дії.

Чи можна фотографувати товар у супермаркеті?

Так, можна. Згідно зі статтею 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір. Обмеження можуть бути, якщо фотографування стосується національної безпеки, територіальної цілісності. Інших підстав для обмеження права фотографувати товар Конституція не зазначає.
Також стаття 50 Конституції України гарантує кожній людині право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена. Отже, заборона фотографувати товари суперечить Конституції.

Чи можуть працівники магазину заборонити оглядати та брати до рук будь-який товар?

Зауваження продавців на кшталт «Не чіпайте руками, ми самі вам покажемо» є необґрунтованими. Згідно з частиною 2 статті 700 Цивільного кодексу України, покупець має право до укладання договору купівлі-продажу оглянути товар, вимагати проведення в його присутності перевірки властивостей товару або демонстрації користування товаром, якщо це не виключено характером товару і не суперечить правилам роздрібної торгівлі.
У Правилах роздрібної торгівлі непродовольчими товарами зазначено, що продавець зобов’язаний створити споживачу зручні умови для ознайомлення, вибору та примірки швейних, трикотажних, хутряних, овчинно-шубних (кожухових) товарів і головних уборів.
Також частина 2 статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів» зобов’язує продавця всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції. Тож потримати в руках навіть шубу вам ніхто заборонити не може.

Чи треба платити за ненавмисне розбитий чи зіпсований товар?

Далеко не завжди. Якщо ви ненароком зачепили товар, варто розібратися, хто винен. Чи відповідно обладнані полиці, чи достатня відстань між стелажами. У гонитві за економією торгівельних площ і намаганням «втиснути» на них максимальну кількість товарів іноді співробітники магазинів перетворюють торгове приміщення у лабіринт із вузеньких проходів, де не розминутися і двом худорлявим покупцям. У цьому випадку, якщо ви щось розіб’єте, далеко не факт, що провина лежить на вас. До речі, навіть якщо, наприклад, чашка просто вислизнула у вас із рук – не поспішайте за неї платити. Згідно зі статтею 323 Цивільного кодексу ризик випадкового знищення та випадкового псування майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом.
Ви – не власник, поки не заплатите за чашку. Якщо працівники закладу наполягають на вашій вині, то її потрібно спершу довести. Наприклад, у суді. Якщо супермаркет не полінується туди звернутися. Самостійно стягувати такі виплати він не має права. Може тільки зафіксувати факт пошкодження його майна.
Згідно з частиною 2 статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів» продавець зобов’язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції та форм її оплати, а також забороняється примушувати споживача купувати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Розбита чашка – неналежна якість.
Та якщо все ж неприємність, безсумнівно, сталася з вашої вини, та й сума невелика, варто подумати, чи є сенс у судовій тяганині через розбиту чашку. Можливо, легше сплатити за пошкоджений товар і наступного разу бути більш обережним.

Чи можна по дорозі до каси спожити товар?

Точного роз’яснення у законі «Про захист прав споживачів» немає. Проте, поки ви не заплатите за товар, він є власністю супермаркету. Працівники можуть вам зробити зауваження і, звичайно, вимагати заплатити за нього на касі. Якщо відмовитеся оплачувати, то матимете справу з поліцією.

Як оплатити товар, якщо ціна на ціннику і в базі касира відрізняється?

Це явище зараз досить поширене. Коли ви купуєте, наприклад, пакет молока, відбувається укладення договору купівлі-продажу з супермаркетом. Згідно зі статтею 655 Цивільного кодексу України, за договором купівлі-продажу продавець зобов’язується передати товар у власність покупцеві, а покупець приймає або зобов’язується прийняти цей товар і сплатити певну грошову суму.
У статті 691 ЦК України зазначено, що покупець зобов’язаний оплатити товар за ціною, встановленою у договорі купівлі-продажу. Отже, грошова сума – ціна – є умовою договору, яка вам відома і на яку ви погоджуєтесь.
Поки ціна молока існує лише в базі даних, але не на ціннику, продавець чи супермаркет не має права вимагати від вас оплати молока за новою ціною. На цю умову договору (вона просто не була вам відома) ви не давали згоди. А без спільної згоди обох сторін договір укласти неможливо. Молоко вам або продадуть за старою ціною, або відмовляться продавати.
Причому просто так вам щось не продати не можуть, бо супермаркет взяв на себе обов’язок продавати товари кожному, хто до нього звернеться, тобто виконувати умови публічного договору купівлі-продажу (так само, як і готелі, банки, установи зв’язку). Це стаття 633 Цивільного кодексу України. Якщо супермаркет необґрунтовано відмовляється від публічного договору, то повинен відшкодувати збитки, завдані споживачеві такою відмовою. Можете з того приводу звернутись або до адміністрації супермаркету, або до суду.

Чи можна заходити до супермаркету з домашньою твариною?

Єдиного акта, який би регулював права власників тварин, для всієї території України немає. Проте органи виконавчої влади приймають місцеві правила тримання тварин громадянами, підприємствами, організаціями. У багатьох містах забороняється заводити собак і котів у приміщення магазинів. Зазвичай кожен магазин, який проти того, щоб до них проносили чи приводили тварин, повідомляє про це.
Але якщо з вас почнуть вимагати штраф за те, що ви пронесли у зал магазину тварину і порушили таким чином санітарні норми, знайте, що законодавством такі штрафи не передбачені. Відповідальність за санітарний стан торгового залу несе магазин. І якщо вас не попередили табличкою або охоронець на вході не сказав, що з тваринами до магазину не можна, то це проблеми адміністрації цього закладу. Максимум – вас можуть попросити вивести тварину з магазину.

Чи можна повернути товар, якщо не підходить розмір чи фасон?

Можна. Стаття 9 Закону України «Про захист прав споживачів» прописує право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.
Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем. При цьому не можна допустити використання товару, потрібно зберегти його товарний вигляд. І чек про покупку також.
Однак є певні товари, які повертати не можна, навіть якщо їхня упаковка залишилась цілою. Цей перелік є вичерпним і встановлюється постановою Кабінету Міністрів України. До них належать засоби гігієни, лікарські препарати та низка непродовольчих товарів (м’які дитячі іграшки, перуки, зубні щітки тощо).

Як повернути товар неналежної якості?

Якщо дефекти товару виявились під час гарантійного терміну – відклеїлася підошва взуття чи розійшовся шов у сукні, то ці недоліки виникають з вини виробника, а тому можна вимагати заміни таких товарів на аналогічні або повернення коштів. Це прописано у частині
1 статті 8 Закону України «Про захист прав споживачів». Для цього потрібно показати продавцеві чек про оплату. Якщо бажаного взуття чи сукні немає в наявності, але вони можуть з’явитись, то вас попросять зачекати до їхньої появи (максимум два місяці). Після цього часу можете вимагати повернення коштів.
Таблички у взуттєвих магазинах на зразок «Товар обміну не підлягає» варто сфотографувати як доказ, якщо маєте бажання звертатись до суду. Вони є цілком незаконними. Також доцільно записати дані осіб, які зможуть в подальшому виступити як свідки. Обов’язок продавця – прийняти товар, замінити його або повернути гроші – передбачений частиною 5 статті 8 зазначеного закону.
Ще один момент – продавець неякісного товару може направити вас до виробника. Але частина 3 статті 8 Закону України «Про захист прав споживачів» дозволяє споживачеві самому обрати, до кого звернутися з вимогою замінити неякісний товар – до продавця чи виробника. Тому продавець не має права вам відмовити.
Вдалих закупівель!

Підготував Андрій СОВА за пам’яткою для споживача, розробленою юристом Юлією Підодвірною, і матеріалами studway.com.ua та 24tv.ua.

Висловлюємо вдячність співробітникам Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги за сприяння при підготовці матеріалу.
Ви завжди можете звернутися за отриманням безоплатної правової допомоги до Центру, який знаходиться за адресою:
м. Полтава, вул. Європейська, 37/40, тел. (0532) 56-02-88. Режим роботи: понеділок – п’ятниця: з 9.00 до 18.00; субота, неділя – вихідний.
Додаткову інформацію та адресу найближчого центру чи бюро правової допомоги можна отримати за єдиним номером безоплатної правової допомоги в Україні:
0 800 213 103.

Поділися:

Добавить комментарий