Поради матусям і татусям майбутніх першокласників

Поради матусям і татусям майбутніх першокласників

Час збиратися до школи

* Аби не було страху перед новим незвичним шкільним життям, налаштуйте дитину позитивно, розкажіть, що у неї з’явиться багато нових друзів, що кожного дня вона дізнаватиметься щось цікаве. Згадайте веселі історії зі свого шкільного життя. Можна погратися в школу. Нехай учителем у цій грі будуть мама чи бабуся, а учнем – дитина, потім поміняйтесь ролями.
* Разом із сином чи дочкою вибирайте зручне шкільне приладдя, таке, яке подобається їм: рюкзачок, ручки, пенали, зошити, олівці, альбоми, пластилін тощо.
* Нехай дитина приміряє новеньку форму, спробує сама скласти рюкзак і нічого не забути.
* Якщо дитина захоче помалювати в новому альбомі чи зошиті або зліпити зі “шкільного” пластиліну динозаврика – не забороняйте їй.
* Не акцентуйте увагу лише на навчанні. Дитинство у шість років не закінчується. У школі на дитину теж чекають чимало ігор, квестів тощо.

Готовність стати учнем

* Чи готова дитина до школи? Як допомогти пристосуватися до нових для неї умов, людей, розпорядку дня? Ці питання не можуть не хвилювати батьків першачків. Ось простенький, доступний усім батькам спосіб перевірки готовності бути учнем.
* Поставте дитині кілька запитань. Якщо вона знає відповіді, її розвиток відповідає календарному віку і свідчить про готовність дитини навчатися в загальноосвітньому закладі.

Запитання для дитини 5–6 років

1. Як тебе звати?
2. Як звати твоїх маму, тата, сестричку, братика?
3. Ти дівчинка чи хлопчик? Ким ти будеш, коли виростеш і станеш дорослим: чоловіком чи жінкою?
4. Зараз ранок, день чи вечір?
5. Ти любиш малювати? Якого кольору цей олівець?
6. Скільки пальців у тебе на руці? Покажи два пальчики, три?
7. Скільки оченят у ляльки? А у тебе? Для чого потрібні очі, вуха?
8. Що роблять віником, олівцем, ложкою?
9. Коли можна кататись на санчатах: взимку чи влітку? Чому?
10. Коли можна купатися в річці: взимку чи влітку? Чому?
11. Яких ти знаєш звірів, птахів? Хто більший: коза чи корова? У кого більше ніг: у собаки чи у півня?

Запитання для дитини 6–7 років

1. Назви свої прізвище, ім’я, по батькові.
2. Хто старший: ти чи твій брат, сестра, друг?
3. Скільки тобі років? А скільки буде через рік, два, три?
4. Коли ти снідаєш: вранці чи увечері? Обідаєш: вранці чи вдень? Що буває раніше: обід чи сніданок, день або вечір?
5. Де ти живеш? Де працюють твої тато, мама? Ким ти хочеш бути, коли виростеш?
6. Яка зараз пора року – літо чи осінь, зима чи весна? Чому ти так вважаєш?
7. Що роблять листоноша, лікар, вчитель? Хто лікує, а хто навчає?
8. Що більше – 8 чи 9; 5 чи 3? Порахуй від 6 до 9, від 5 до 3.
9. Покажи свою ліву руку, праве вухо. Що знаходиться справа (зліва) від тебе в цій кімнаті?
10. Що потрібно зробити, коли випадково зламав чужу річ?
Не дивуйтесь, якщо запитання вам здалися дуже простими. У практиці багатьох педагогів зустрічалися діти, які не змогли відповісти на багато з них. Для кожного з батьків нормально вважати, що його дитя найрозумніше. Але інколи дитина не може відповісти на просте запитання тому, що батьки не вважали за потрібне їй це пояснити. Вони просто гадали, що їхнє чудове маля саме знає такі елементарні речі.

Готові до школи: складові успішного навчання

Якщо ваша дитина:
* кожного ранку чистить зуби; завжди миє руки перед тим, як сісти до столу; знає, як поводитись за столом;
* допомагає вдома по господарству (миє посуд, прибирає ліжко, замітає, накриває на стіл);
* може сама собі приготувати бутерброд, вдягнутися по погоді, зав’язати шнурки;
* вміє самостійно утримувати увагу досить тривалий час (15–20 хвилин) під час читання вголос, малювання, гри;
* здатна керувати своїми бажаннями (не їсть перед обідом цукерки, хоча вони і лежать на видному місці; не вередує, коли дорослі щось заборонили);
* має більш-менш стійкі інтереси (прослуховування музики, малювання, заняття мовами, конструювання, ліплення з пластиліну);
* вміє поводитися в суспільстві (не перебиває старших, без нагадування проявляє ввічливість, використовуючи слова “добрий день”, “дякую”, “до побачення”, звертається до дорослих на “ви” тощо);
*дотримується певного режиму дня;
* ставить запитання і слухає відповіді;
* прибирає за собою іграшки після гри, альбом після малювання, книжки після читання – тоді вітаємо! Ваше дитя має високий рівень розвитку вольових навичок. А вони у свою чергу є основою довільного запам’ятовування, уваги, розумових навичок, зосередженості. У вас і у вашої дитини буде значно менше проблем у школі.

Кілька простих правил

* Покажіть дитині майбутню школу.
Обов’язково влаштуйте дошкільняті докладну екскурсію. Зайдіть всередину школи, покажіть майбутньому першокласнику місце, де він буде проводити навчальний час, – клас, спортивний зал, їдальню, туалет, медпункт та інше. Це все необхідно, щоб малюк звик і запам’ятав, що де знаходиться. І не губився в перші дні.
Зверніть увагу – прогулянки до школи потрібно здійснювати якомога частіше протягом серпня, щоб дитина добре запам’ятала дорогу (на випадок, якщо з часом буде ходити або повертатися зі школи самостійно). А також, щоб розрахувати, скільки часу займає дорога до школи, спокійним кроком, без поспіху і страху запізнитися.
* Навчіть дитину збирати речі до школи.
* Поясніть майбутньому першокласнику, що необхідно навчитися самостійно готуватися до навчального дня: одягати форму, збирати рюкзак. Батьки повинні показати, що і куди класти, щоб у портфелі легко можна було знайти потрібну річ.
* Привчіть рано прокидатися.
Щоб дитина не позіхала на першому уроці, вам доведеться змінити розпорядок дня і поступово, за кілька тижнів до 1 вересня, привчити її вставати раніше. Попередньо розрахуйте, в який час повинна вставати дитина, щоб встигати зібратися в школу, поснідати і спокійно дійти чи доїхати. Місяця до початку занять якраз вистачить, щоб звикнути до нового розкладу без стресу для організму.
* Привчайте до порядку в кімнаті.
Можна у формі гри показати і розповісти, як важливо, щоб кожна річ знаходилася на своєму місці. Придумайте разом із малюком, де будуть “жити” олівці, книги, зошити, фломастери, портфель, книжки, шкільна форма та інше.
* Крім запасу певних знань – кольори, букви, цифри тощо, – дитині необхідно також володіти і комунікативними та соціальними навичками, тобто вміти спілкуватися, розуміти і застосовувати морально-етичні норми, прийняті в суспільстві; не боятися контактувати з дорослими і однолітками; вміти висловити і відстояти свою думку і не проявляти агресію або, навпаки, страх; дотримуватись встановлених правил, знати, що таке дисципліна.
* Важливо пам’ятати, що, крім готовності голови, не менш важлива і готовність тіла: навантаження на імунітет в перший шкільний рік буде серйозним, тому варто зайнятися і фізичною підготовкою. Дитині необхідні рухливість, свіже повітря, повноцінне харчування.
* Якщо у малюка є порушення здоров’я, необхідно обов’язково проконсультуватися з лікарем і отримати рекомендації стосовно організації процесу навчання.
Шановні батьки, запам’ятайте: найголовніше для першокласника – не вміння і навички, а впевненість у своїх силах і в батьківській підтримці.
Що можна зробити, щоб 1 вересня малюк чекав з цікавістю і нетерпінням
* Почнемо з одягу. Майже всі батьки купують у серпні нові форму, спортивний костюмчик, туфлі, курточку тощо для своєї дитини. Нам важливо, щоб речі були теплими і практичними. А ось дитині необхідно, щоб речі були ще й гарними й модними в її розумінні.
* Важливо й те, яким шкільним письмовим приладдям користується ваша дитина. Аби вона не відчувала себе обділеною серед інших дітей.
*Якщо в усіх у класі будуть красиві яскраві зошити, пенали, папки, гумки, а у неї ні, навряд чи ви дочекаєтеся від своєї дитини великого бажання йти до школи.
* Багато батьків упевнені, що барвисті обкладинки зошитів будуть відволікати дитину від навчання, але це не так! Вчитися писати в них набагато приємніше.
* Дитина чекає свята на 1 вересня. Це дуже важливий день для маленького школяра, це його свято, яке обов’язково потрібно святкувати! Тож не полінуйтеся – організуйте веселе застілля і дозвілля.
ДЕСЯТЬ ЗАПОВІДЕЙ ДЛЯ БАТЬКІВ МАЙБУТНЬОГО ПЕРШОКЛАСНИКА
• Починайте “забувати” про те, що ваша дитина маленька. Давайте їй посильну роботу вдома, визначте коло її обов’язків. Зробіть це м’яко: “Який ти в нас уже великий, ми навіть можемо довірити тобі помити посуд”.
• Визначте загальні інтереси. Це можуть бути як пізнавальні інтереси (улюблені мультфільми, казки, ігри), так і життєві (обговорення сімейних проблем).
• Залучайте дитину до економіки родини. Поступово привчайте порівнювати ціни, орієнтуватися в сімейному бюджеті (наприклад, дайте гроші на хліб і на морозиво, коментуючи суму на той чи інший продукт).
• Не лайте, а тим більше – не ображайте дитину в присутності сторонніх. Поважайте її почуття й думки. На скарги з боку навколишніх, навіть учителя або вихователя, відповідайте: “Спасибі, ми обов’язково поговоримо на цю тему”.
• Навчіть дитину ділитися своїми проблемами. Обговорюйте з нею конфліктні ситуації, що виникли з однолітками і дорослими. Щиро цікавтеся її думкою, тільки так ви зможете сформувати в неї правильну життєву позицію.
• Постійно говоріть із дитиною. Розвиток мовлення – запорука гарного навчання. Були в театрі (цирку, кіно) – нехай розповість, що найбільше сподобалося. Слухайте уважно, ставте запитання, щоб дитина бачила, що це вам цікаво.
• Відповідайте на кожне запитання дитини. Тільки в цьому випадку її пізнавальний інтерес не згасне.
• Постарайтеся хоч іноді дивитися на світ очима вашої дитини. Бачити світ очима іншого – основа для взаєморозуміння.
• Частіше хваліть дитину. На скарги про те, що щось не виходить, відповідайте: “Вийде обов’язково, тільки потрібно ще раз спробувати”.
• Не будуйте ваші взаємини з дитиною на заборонах. Погодьтеся, що вони не завжди розумні. Пояснюйте причини ваших вимог, якщо можливо, запропонуйте альтернативу.

Підготувала Анна ДОРОШЕНКО.

Поділися:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Добавить комментарий