Повна взаємна довіра й повага до пацієнта

На таких засадах віднині будуватимуться стосунки між лікарем і пацієнтом. А регламентуватиме їх декларація, яку кожен з нас має підписати чи навіть уже підписав із сімейним лікарем

–Обрати сімейного лікаря можна у будь-якому медичному закладі первинної допомоги без прив’язки до місця проживання або прописки, – пояснює директор департаменту охорони здоров’я Полтавської обласної державної адміністрації Віктор Лисак. – Такі поліклініки, лікарні чи амбулаторії можна буде впізнати за спеціальною наліпкою – «Тут можна обрати свого лікаря». Та найголовніше зараз – не створювати ажіотажу. Обирайте лікаря спокійно, усвідомлено, підписати декларації встигнуть усі.

Фінансування – для конкретного пацієнта

Первинна медична допомога «по-новому» змінить не лише стосунки лікаря й пацієнта, а й саму систему фінансування медичних закладів, пояснив Віктор Лисак: «Зараз будуть застосовані зовсім інші принципи. Якщо раніше з бюджету фінансували утримання лікарні, гроші розподілялися на сесії, скажімо, райради, то тепер Національна служба здоров’я України, як замовник, буде оплачувати медичну послугу, яку отримав конкретний пацієнт. Фінансування йтиме не на бюджет, а на конкретного пацієнта. Це принцип, при якому держава на первинному рівні оплачує лікарю суму за кожного пацієнта, який підписав з ним декларацію, відповідно до тарифу, затвердженого Кабміном, – 370 гривень. Тут, звісно, може виникати питання: чи не підуть всі кошти на заробітні плати медперсоналу? Впевнений, що ні, адже відтепер, як ніколи раніше, лікар зацікавлений у кожному пацієнті, і втримати його він зможе, тільки надаючи якісні медичні послуги. Окрім іншого, це підвищить відповідальність як лікарів, так і пацієнтів».
Тож для підписання угоди з сімейним лікарем перш за все маємо його обрати. Якщо ви ще не визначилися, список лікарів можна буде знайти в обраному вами закладі на інформаційному стенді, ознайомитися в реєстратурі чи на сайтах медичних закладів, органів місцевого самоврядування і навіть у соціальних мережах. Медики радять обирати все ж таки найближчий до місця проживання медичний заклад – це буде значно зручніше і лікарю, й пацієнту.

Вибираємо лікаря…

– Згідно з наказом МОЗ про порядок вибору лікаря медичний заклад має надати пацієнту повну інформацію про лікаря разом із його фотографією, загальним стажем роботи зі спеціальності: загальна практика, сімейна медицина, терапія чи педіатрія, – зазначила головний лікар Центру первинної медико-санітарної допомоги (ПМСД) Решетилівського району Наталія Лугова. – Вказуються кваліфікація лікаря, адреса місця провадження його діяльності й контактний телефон. Таку інформацію для пацієнтів про кожного лікаря ми розмістили на сайтах Решетилівської райдержадміністрації та міської ради, поширили через соцмережу – Фейсбук. Крім того, на інформаційному стенді ПМСД ми розмістили порядок вибору сімейного лікаря, перелік документів, з якими пацієнт має звернутися до того чи іншого фахівця, й інформацію по кожному сімейному лікарю, терапевту та педіатру, які в нас працюють.
Оптимальний обсяг практики для сімейного лікаря за рекомендаціями МОЗ складає 1 800 пацієнтів, терапевта – 2 000, педіатра – 900. Щодо залежності заробітної плати лікаря від кількості пацієнтів Наталія Лугова говорить, що певна диференціація, звісно ж, буде.
– Звичайно, на практиці таких обмежень дотриматися важко. Наприклад, якщо сімейний лікар працює у селі, де мешкає 2 000 людей, то усі жителі зможуть обслуговуватись у нього. Без медичної допомоги не залишиться ніхто. Сімейний лікар має право набирати до 2 тисяч осіб і більше, але при цьому він повинен зважувати свій час і навантаження, – каже Наталія Лугова.

…і підписуємо декларацію

Тож, нагадують медики, для підписання декларації з сімейним лікарем потрібні паспорт та ідентифікаційний код. Щоб укласти декларацію не обов’язково треба звертатися до сімейного лікаря. Кожен медичний заклад визначає уповноважених осіб, які укладають декларацію з пацієнтом, а обраний лікар лише ставить електронний підпис вже готової декларації. «Щодо часу заповнення декларації – це займає від 7 до 15 хвилин», – говорить Світлана Левченко, головний лікар Центру ПМСД № 2 міста Полтави, в амбулаторіях якого вже активно заповнюють декларації.
– Якщо людина не може самостійно прийти до медичного закладу та підписати декларацію, зробити це може уповноважена нею особа. Це можуть бути навіть соціальні працівники з відповідними документами, – зазначає головний спеціаліст ДОЗ з питань медицини та внутрішніх хвороб Іван Шумейко. – Для дітей до 14 років потрібне свідоцтво про народження та документи одного з батьків. З 14-річного віку дитина може укладати декларацію із сімейним лікарем, прийшовши з батьками чи самостійно.

Які послуги надаватимуть терапевти, педіатри та сімейні лікарі?

Терапевти, педіатри та сімейні лікарі спостерігатимуть за вашим станом здоров’я (чи станом здоров’я вашої дитини), ставитимуть діагнози та лікуватимуть найбільш поширені хвороби, травми, отруєння, патологічні, фізіологічні (під час вагітності) стани. Так само терапевти, педіатри та сімейні лікарі вестимуть пацієнтів із хронічними захворюваннями та станами. За потреби ваш лікар дасть направлення до фахівця вторинної чи третинної допомоги – лора, ендокринолога, хірурга тощо – чи буде консультуватись з ним щодо вашого лікування.
Ваш лікар також надаватиме невідкладну допомогу при гострому розладі фізичного чи психічного здоров’я, якщо не потрібно екстреної, спеціалізованої або високоспеціалізованої меддопомоги. Важливою буде роль вашого лікаря й у запобіганні хворобам, зокрема він вчасно виявить ризики для здоров’я, проконсультує, як поступово звільнитись від шкідливих звичок, де знайти додаткову допомогу і перейти на здоровий спосіб життя.
У компетенції лікаря «первинки» – спостереження за здоровою дитиною, неускладненою вагітністю й окремі послуги паліативної допомоги. Ваш лікар також видасть потрібну довідку, листок непрацездатності, направлення для проходження медико-соціальної експертизи тощо.
Якщо ваш лікар буде у відпустці чи захворіє, то його замінюватиме лікар, який працює поряд з ним в амбулаторії. Ця інформація завчасно надаватиметься пацієнтам через реєстратуру та інформаційний стенд. При цьому укладати нову декларацію, писати заяви, йти до головного лікаря не треба. Навпаки, завдання адміністрації – завчасно проінформувати пацієнтів, дати їм інформацію про нового лікаря і простежити, щоб меддопомога була безперервною.

Чи будуть лікарі виїжджати на виклики до пацієнта?

Так, але рішення приймає лікар (терапевт, педіатр чи сімейний лікар), а не пацієнт чи працівники реєстратури. Люди, які насправді потребують консультації лікаря у себе вдома, не залишаться без допомоги. Пацієнт може подзвонити і записатись на прийом до лікаря або обґрунтувати потребу і викликати лікаря до себе додому, залишивши при цьому свої контактні дані. Лікар тепер матиме можливість передзвонити пацієнту й обговорити з ним його проблему, а також домовитись про час такого візиту.
Раніше пацієнт самостійно здійснював оцінку свого стану або стану своєї дитини і приймав рішення дочекатися лікаря вдома. Зараз лікар на підставі інформації від пацієнта здійснюватиме оцінку ситуації і пропонуватиме пацієнту більш виважене рішення. Іноді стан пацієнта вимагатиме виклику «швидкої» (103), а не очікування, поки лікар ПМД прийде до нього. Мова йде не про екстрену допомогу – служба «швидкої» працюватиме у звичному режимі.

Сервісні вимоги до медзакладів

Сервісні умови надання меддопомоги – прості речі, які тепер мають виконуватись обов’язково. Так, якщо змінюється адреса надання меддопомоги чи режим роботи, то пацієнти мають бути проінформовані: оголошення з новою адресою чи зміненим графіком прийому мають з’явитись у доступному для пацієнтів місці та на веб-сторінках закладу чи лікаря, якщо такі є. Крім того, якщо пацієнти уже записались на прийом, їм мають повідомити про зміну адреси чи режиму роботи особисто (наприклад, телефоном).
Так само важливо інформувати пацієнтів, якщо надавач первинної меддопомоги з якихось причин припинив свою діяльність. Крім оголошення у доступному для пацієнтів місці та на веб-сайтах, відповідні повідомлення має отримати кожен пацієнт особисто.

Як записатися на прийом? Чи працюватимуть медзаклади у вихідні?

Записатися до лікаря можна буде особисто, телефоном, електронною поштою чи іншими доступними засобами. Якщо змінився номер телефону, адреса електронної пошти тощо, пацієнти мають бути проінформовані. У вихідні більшість закладів не працюватимуть повний робочий день. Водночас Порядок визначає, що надавач ПМД може самостійно або спільно з іншими надавачами ПМД утворити черговий кабінет, де будуть приймати пацієнтів поза визначеними годинами прийому, а також у вихідні, святкові та неробочі дні.

Ірина РОГОЖИНСЬКА
“Зоря Полтавщини”

Поділися:

Добавить комментарий