Це свято належить до 12 головних (дванадесятих) у церковному році. Відзначається 19 серпня, має один день передсвята і сім днів віддання свята. У народі Преображення Господнє найчастіше називають Яблучним Спасом.
Свято покликане нагадувати християнам про Преображення Спасителя на горі Фавор. Про цю подію розповідають три євангелісти – Матфей, Марк та Лука, – і їхні описи дуже подібні.
Незадовго до Своїх хресних страждань Ісус Христос, взявши з Собою трьох учнів – Петра, Іакова та Іоанна, – вирушив із Кесарії Філіппової у межі Галілеї. Зупинившись біля гори Фавор, що підноситься над пагорбами Галілеї, Іісус почав молитися. Стомлені апостоли тим часом заснули.
Прокинувшись, вони побачили, що Христос стоїть оточений яскравим світлом: обличчя Його сяяло, як сонце, одяг зробився білішим від снігу і блищав. Поруч із Ним були два найшанованіших старозавітних пророки – Мойсей та Ілля, які розмовляли з Господом про Його близький відхід.
Далі в небі з’явилася біла хмара, з якої пролунав голос Бога Отця: «Це є Син Мій Улюблений, в Якому Моє благовоління; Його слухайте». Схвильовані апостоли впали обличчями на землю в побожному страху. Господь же підійшов, доторкнувся до них і сказав, щоб вони не боялися. Піднявшись і подивившись навколо, учні нікого, крім Спасителя, вже не побачили.
У момент Преображення Господь дав можливість трьом апостолам побачити поєднання двох природ у Христі: божественної і людської, а також показав той новий, благодатний стан, який людина і світ отримають Воскресінням Христа і який настане у воскресінні всіх людей.
У народній традиції Преображення називається Другим Спасом, або Яблучним Спасом. Назва пов’язана з тим, що відповідно до Типікона (церковна книга) цього дня освячуються плоди нового врожаю: найперше – виноград, а там, де його немає стільки, як у теплих широтах, – яблука. В українських селах заможніші люди привозили до храмів яблука возами й роздавали нужденним.
Освячення звершується наприкінці божественної літургії. Аж після цього християнам дозволяється вживати ці фрукти в їжу.
У народі Преображення Господнє тісно пов’язане із закінченням жнив та завершенням літа.
Підготувала Вікторія КОРНЄВА.
Вам також може сподобатись
Пасхальне послання митрополита Полтавського і Кременчуцького Федора боголюбивим пастирям, кліру та всім вірним Полтавської єпархії Православної Церкви України
Український православний календар
У Полтаві презентували книгу «Мазепа. Karl ХІІ. Пётр І. Топ-10 міфів ru.пропаганди»
Український православний календар
Український православний календар