Про американського астронавта та пульманівське і крюківське диво на колесах

Про американського астронавта та пульманівське і крюківське диво на колесах

До альманаху «Корпоративна преса: інформація, ідеологія, імідж», виданого у 2008 році до 85-річчя заводської багатотиражної газети ПАТ «КВБЗ» «Вагонобудівник», увійшла фотографія на якій зображений момент зустрічі з американським астронавтом. На ній колишні директор заводу Віктор Лисенко, редактор газети Сергій Тимошенко, гості. Коли це було, для чого приїздив американський астронавт на Крюківський вагонобудівний? Щоб відповісти на ці запитання, ми звернулися насамперед до нашого найнадійнішого джерела – підшивок заводських газет.
У номері за 26 травня 1976 року знаходимо інформацію під заголовком «Гості заводу». «Ім’я американського астронавта Джеймса Макдивітта добре відоме серед підкорювачів космосу. Він був командиром «Джеміні-4», коли астронавт Едвард Уайт другою після Олексія Леонова людиною Землі вийшов у відкритий космос. Він літав і на кораблі «Аполлон-9». Нещодавно Макдивітт разом із групою спеціалістів прибув у нашу країну як президент фірми «Пульман Стандарт». Крім Москви, американські гості відвідали Ленінград, Харків, Ригу. Побували вони і на нашому заводі. Відвідавши провідні цехи, знайомилися з технікою і технологією виготовлення вантажних вагонів», – йшлося в публікації.
Текст, фото Миколи Андрущенка, на якому група людей у цеху… Ця давня подія і замітка про неї змусили дізнатися більше про Джеймса Макдивітта.
Він двічі побував у космосі – у 1965 та 1969 роках. Після того, як звільнився з НАСА, у 1975 році перейшов до компанії «Пульман» на посаду виконавчого віце-президента. Незабаром став президентом підрозділу залізничних вагонів. Саме у цей період він і приїздив до Радянського Союзу, в тому числі й на КВБЗ.
«Це була не рядова подія, – згадує учасник прийому американської делегації, на той час секретар парткому, Георгій Морозов. – Макдивітт з колегами подарували нам книгу «Америка» з дарчими написами на згадку».
Не менш цікаво було дізнатися й про компанію «Пульман». Її власник Джорж Пульман збудував перший спальний вагон ще у 1864 році! Це був прорив у вагонобудуванні, бо вагон оснастили зручним міжвагонним переходом, м’якими сидіннями, які трансформувалися у ліжка, в салоні були опалення й освітлення. Пульман створив і запатентував візки особливої конструкції, завдяки яким пасажири не відчували сильних поштовхів, грюкоту ударів коліс. Тобто це був вагон підвищеної комфортності. Згодом Пульман додав до поїздів зі спальних диво-вагонів ще й вагон-ресторан. Він став ініціатором обладнання вагонів наприкінці ХІХ століття кондиціонерами. І побудував окреме місто для робітників своїх заводів – Пульман-таун…
У 1987 році компанія «Пульман Стандарт» стала частиною нового гіганта транспортного будування – «Бомбардьє».
***
У ХХІ столітті Крюківський вагонобудівний завод самотужки намагається увірватися у коло найвідоміших світових виробників пасажирських вагонів та швидкісних поїздів. У багатьох країнах цю галузь започаткували ще в ХІХ столітті і мають 150-річний досвід! Однак і ми створили спальні вагони, можливо, в чомусь схожі на пульманівські. Створили й денні швидкісні електропоїзди, що стали їх конкурентами. Відрадно, що девіз і у нас, і у найвідоміших у світі виробників пасажирських вагонів один: безпека, зручність і комфорт для пасажирів.

Ганна КУДІЯРОВА

Поділися:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Добавить комментарий