Що дорожче: дороги чи бездоріжжя?..

Що дорожче: дороги чи бездоріжжя?..

Полтавські шляховики підбивали підсумки непростого сезону. Попри карантинні обмеження та інші складнощі, дорожникам вдалося покращити темпи та збільшити масштаби оновлення інфраструктури в регіоні. Цьогоріч у Полтавській області відремонтовано та збудовано 337 кілометрів державних і місцевих доріг. Це майже втричі більше, ніж минулого чи позаминулого років. Окрім цього, у розбудову доріг державного та місцевого значень на території області вкладено рекордні інвестиції – 8,4 млрд грн.

Велике і мале дорожнє будівництво

Серед найбільш знакових масштабних проєктів – будівництво мосту через річку Ворскла на обході міста Кобеляки. Також на завершальному етапі роботи з реконструкції мосту через річку Псел поблизу Гадяча та на мосту через річку Сула поблизу села Млини Лохвицького району. В активній фазі роботи з реконструкції металевого фермового прогону мосту через Сулу поблизу села Липове Глобинського району та завершуються роботи з капітального ремонту мосту через Ворсклу поблизу села Карабазівка Зіньківського району. Новорічним подарунком водіям від шляховиків стала здача в експлуатацію мосту через Коломак у Чутовому та відкриття двох новозбудованих обходів на дорозі Н-31 Дніпро–Решетилівка.
«Зокрема запущено повноцінний двосторонній рух від Полтави до Києва, зведено першу чергу обходу навколо обласного центру, відремонтовано 50 км автошляху Полтава–Олександрія й завершено ремонт М-03 у межах Полтави. Це колосальна й консолідована робота держави, області, Служби автодоріг та Агентства місцевих доріг Полтавської області, – зазначив голова Полтавської ОДА Олег Синєгубов. – Також уже влаштовано нижній шар асфальтобетонного покриття на 17 кілометрах дороги Чорнухи – Лубни, ремонт якої буде завершено наступного року. Оновлення цього автошляху – пілотний проєкт, на який нам першими в Україні вдалося залучити інвестиційне запозичення державного банку».
Фінансування будівництва, ремонту та утримання доріг державного значення збільшилося втричі. Якщо в 2019 році інвестовано близько 2,1 млрд грн, то в 2020-му – понад 6,7 млрд грн.
Щодо місцевих доріг, то, як повідомив директор Агентства місцевих доріг Полтавської області Олексій Басан, у минулому році на Полтавщині збудовано та відремонтовано 127 км автошляхів. На них виконано як капітальний, так і поточний ремонт. Усі 22 об’єкти програми «Велике будівництво» виконані у повному обсязі. В цілому шляховики перевиконали план на 133%. А на будівництво, ремонт та утримання автомобільних доріг місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності цьогоріч було виділено 1,7 млрд грн.

Чи з’являться на Полтавщині платні дороги?

Наприкінці року Кабінет Міністрів України встановив вартість разового проїзду платними автомобільними дорогами або ж тими, які побудовані концесійно (приватною компанією, яка може брати платню за користування ними в рамках державно-приватного партнерства). Оплата коливатиметься від 80 копійок до 4,6 гривні за один кілометр.
Найдешевшим буде проїзд для власників мотоциклів, легкових автомобілів, мікроавтобусів, якщо кількість місць у ньому не перевищує десяти, та вантажних автомобілів з дозволеною максимальною вагою до 3,5 тонни. Вантажні автомобілі та автопоїзди з дозволеною максимальною вагою понад 12 т, автобуси з кількістю місць для сидіння понад 29 і дозволеною максимальною вагою понад 12 т сплачуватимуть 4,6 грн/км. До переліку ділянок доріг, які в перспективі можуть стати платними, входять: Харків – Дніпро – Запоріжжя M-29, M-04, M-18; Бориспіль – Полтава М-03; Херсон – Миколаїв М-14; Київ – Житомир – Рівне М-06; Ягодин – Ковель – Луцьк М-07, М-19; Дніпро – Кривий Ріг – Миколаїв M-04, H11.
Втім, як запевнили в Службі автодоріг у Полтавській області, наразі в Україні ще немає жодної побудованої за кошти приватних інвесторів дороги. А відтак, і жоден з автошляхів, збудованих в рамках «Великого будівництва», у 2021 році не може стати платним. Єдиною метою ухваленої Урядом постанови щодо вартості проїзду стало намагання створити умови для початку діалогу з інвесторами щодо реалізації концесійних проєктів в Україні. Окрім цього, будівництво концесійних платних доріг обов’язково передбачає наявність безкоштовної альтернативи. Наразі названі раніше дороги, за проїзд якими з власників автотранспорту може стягуватися плата, – лише пілотні проєкти державно-приватного партнерства. Наприкінці осені Укравтодор спільно зі IFC (Світовий Банк) та Міністерством інфраструктури України презентували напрацьовану програму державно-приватного партнерства у дорожній галузі.
На першому її етапі планується передати інвесторам 6 пілотних ділянок доріг загальною протяжністю 1400 км. На цих ділянках інвестор не має права стягувати плату за проїзд, натомість він зароблятиме на придорожній інфраструктурі та сплаті за доступність з Державного дорожнього фонду.
На жаль, донедавна приватні інвестори не були зацікавлені вкладати кошти в українські дороги. Як і не було чіткого законодавства про концесію. А також вантажо- і пасажиропотоку, які б дозволяли інвестиціям окупитися. За попередніми оцінками, трафік такими автошляхами має бути від 10 до 20 тисяч автомобілів на добу. Тоді це вигідно, але в нинішніх українських економічних реаліях – практично недосяжно.

Юлія ХОМЕНКО
“Зоря Полтавщини”

Поділися:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Добавить комментарий