Шкільна освіта для демократичного суспільства: полтавський досвід

Шкільна освіта для демократичного суспільства: полтавський досвід

Швейцарський досвід “жити в демократії” – саме так коротко можна охарактеризувати роботу швейцарсько-українського проекту “DOCCU – Розвиток громадянських компетентностей в Україні”. Він реалізується у восьми пілотних областях нашої держави. Серед них – Полтавська. Проект здійснюється в рамках Швейцарської стратегії співробітництва для України на 2015–2018 роки, а саме напрямку “Врядування та відновлення миру”. Його головна мета – підтримка сталого розвитку громадянського суспільства за допомогою поширення знань про освіту для демократичного загалу та освіту з прав людини для педагогів і держслужбовців.

Кожна дитина – унікальна

Наприкінці грудня нинішнього року завершується перша фаза впровадження цього проекту. Надзвичайно велика увага його реалізації була приділена саме навчанню через освітнє середовище, адже в основі новітнього педагогічного підходу – гуманістичні напрацювання відомого швейцарського просвітника І. Песталоцці. Він наголошував, що кожна дитина – унікальна, ніхто не має залишатися поза увагою. А школа повинна заохочувати дітей до самопізнання, розвитку вроджених талантів, навчати самодисципліні, самопізнанню та формувати максимум необхідних життєвих навичок. Реалізує проект у Полтавській області обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М.В. Остроградського. Детальніше про нього розповіла старший викладач кафедри педагогічної майстерності та інклюзивної освіти DOCCU, координатор проекту в нашому регіоні Марина ЄЩЕНКО.

Школа для педагогів

Марино Миколаївно, проект спрямований змінити погляди людей на демократію, починаючи конкретно з внутрішніх змін кожної особистості. Як зараз здійснюється підготовка “демократичних” педагогів для нової української школи?
– На мою думку, Полтавщині дуже пощастило, що ми увійшли у цю “щасливу вісімку”. Адже з того моменту розпочалася робота у напрямку розвитку громадянських компетентностей. Проект впроваджується через систему післядипломної педагогічної освіти за двома компонентами: навчання директорів шкіл та навчання вчителів. Для цього є спеціально розроблені програми. Робота проводиться в рамках курсів підвищення кваліфікації. Тобто всі вчителі, які приїздять підвищувати кваліфікацію, навчаються за цією програмою. Незалежно від освітнього напряму педагога. Будуть це вчителі історії, хімії чи початкових класів, вони опановують цю нову школу. Директори навчальних закладів також. За два роки на базі інституту післядипломної освіти ми перенавчили новій освітній методиці більше 5 тисяч педагогів.

Аспекти демократичної освіти

– Чому так важливо впроваджувати демократичну освіту на Полтавщині?
– Третього жовтня цього року було нарешті схвалено концепцію Розвитку громадянської освіти в Україні. Її написання та обговорення тривало досить довго. Люди часто запитували: що ж таке громадянська освіта? Проект трактує громадянську освіту та включає освіту для демократичного громадянства й освіту з прав людини. Це два ключових поняття. Також у новій демократичній освіті мова йде про компетентності кожної людини, їхню вагу для суспільства. Зараз ми формуємо нову українську школу (НУШ), в центрі якої є компетентнісний підхід до навчання. В концепції Нової української школи визначені ключові компетентності. Це європейський досвід, тому що рамкові компетентності Ради Європи вже давно були визначені. Вони стали головними у європейських країнах. Україна лише зараз до цього “дозріла”. Сюди входять такі поняття, як рівноправність, відповідальність, толерантність, повага, інші загальнолюдські цінності. Це все можна назвати громадянськими компетентностями. Безумовно, ми маємо знати свої права. І вчити їх не лише на уроках правознавства, а з більш раннього віку. Навіть з дитячого садочка. Тому проектні матеріали опановують і вихователі закладів дошкільної освіти. Дехто запитує: яким чином маленькі діти можуть говорити про свої права? Виявляється, все досить просто. Адже, окрім прав, є ще й обов’язки та відповідальність. Чимало малюків знають про свої права, але чомусь забувають про свої обов’язки. Вихованці дошкільних навчальних закладів уже мають обов’язки: дбати про свої речі, іграшки, книжки і так далі.
– Хто погодився взяти участь у цьому цікавому проекті?
– У рамках проекту були визначені пілотні заклади на території міста та області, які вирішили брати участь. У Полтаві пілотними закладами є школи №27, №28 і №2. У Полтавському районі – це Розсошенська гімназія. Серед обласних закладів – Потічанський навчально-виховний комплекс (Решетилівський район) та Пирятинська школа. У кожного з пілотних навчальних закладів уже є свої позитивні напрацювання. До прикладу, учні Розсошенської гімназії пишуть дуже гарні екологічні проекти та подають на різні конкурси. Діти своїми розробками демонструють конкретні шляхи вирішення глобальних екологічних проблем. До речі, саме в цій гімназії навчався Станіслав Борисенко, який очолює обласну раду старшокласників у Полтавській області. Він створив свою демократичну програму і здобув перемогу за кількістю відданих за неї голосів. Згодом презентував свою гімназію у Міністерстві освіти та науки України.
Також школярі активно займаються волонтерством, працюють з людьми поважного віку. Один з кращих прикладів цього – Пирятинська ОТГ. Там за реалізацію проекту взялися дуже завзято у початковій школі. Діти стовідсотково знають свої права, вони дуже відповідальні, беруть участь у різноманітних благодійних акціях, волонтерстві. Коли активний педагог, весь клас стає активним. Немає дитини, яка б була байдужою до того, чим зайняті ровесники.
– Концепція, коли школа стала виступати мікромоделлю суспільства, вже працює. Відчули якісь зміни у самих дітях, батьках, вчителях?
– Учні стали брати більш активну участь у шкільному самоврядуванні. Також пілотні заклади акцентували увагу на співпраці з батьками. Безумовно, батьків варто залучати до навчального процесу, адже пізнання життя починається в родині. Дитина копіює поведінку батьків. Лише потім за справу беруться педагоги. Ще один здобуток полягає у тому, що вчителі стали дослухатися до думки кожного учня. Зараз немає такого: я – вчитель і моя думка важлива, а твоя – ні, бо ти – учень. Демократія – це не хаос. Це чітке дотримання правил. Коли всі знають свої права та обов’язки, коли кожна людина на своєму місці, то це дійсно демократично.
Відчути, чи демократичний заклад, можна, переступивши поріг школи. Для цього треба поспостерігати за вихованцями. Наскільки вільно почувають себе діти. Як до них ставляться директор, педагоги. Ми проводили у полтавських школах свого роду анкетування та запитували учнів, чи враховує їхню думку персонал навчального закладу. Результати були різними, але ми лише на початку довгого шляху до демократії в школах та громадах.
– З якими проблемами довелося зіткнутися за два роки впровадження проекту?
– Зіткнулися з проблемою, що вчителі готові до створення цього демократичного середовища, але директор виявився проти. Або навпаки: директор готовий, а вчителям не вдається повною мірою реалізувати всі ці моменти під час викладання уроків. Сучасні діти, так зване “покоління Z”, значно відрізняються від колишніх дітей. З’явилися нові виклики як для батьків, так і для педагогів. Та ж сама “гаджетозалежність”. Діти стали менше комунікувати між собою через величезну кількість різних месенджерів, соціальних мереж і так далі. Цей проект покликаний спрямувати їх у потрібному руслі, навчити спілкуватися між собою, домовлятися. Діти повинні вчитися захищати свою думку, але залишатися толерантними у ставленні один до одного.

На думку швейцарських педагогів…

– Що говорять самі автори проекту, коли відвідують українські школи?
– Їх найбільше дивують Дошки пошани. Вони говорять: “Зніміть їх негайно!” На думку швейцарських педагогів, таким чином ми дискримінуємо інших дітей. Зараз мова йде про те, що кожна дитина є по-своєму талановитою. Хтось гарно навчається, співає, бере участь у громадських акціях чи любить тварин. Всім дітям необхідно забезпечити однакові можливості. Кожен має відчути себе важливим та усвідомити, що від його рішень і дій також багато що залежить.
Радою Європи і швейцарськими колегами-освітянами розроблені посібники з впровадження демократичної освіти у шкільні навчальні заклади України. Їх отримали або отримають найближчим часом всі школи області. Там конкретний перелік вправ, як з дітьми правильно говорити про рівноправність, демократію та відповідальність. Також детальніше ознайомитися з навчальними матеріалами цього проекту можна на базі електронної платформи “Живемо в демократії”, який безкоштовний. Детальна інформація ˜– за посиланням https://www.living-democracy.com.ua/.

Юлія ХОМЕНКО
“Зоря Полтавщини”

Поділися:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Добавить комментарий