Сонце і небо художниці-керамістки Світлани Пасічної

Сонце і небо художниці-керамістки Світлани Пасічної

Чарівний аромат хризантем, усміхнені обличчя, слова вдячності й шанування від колег-митців та науковців-дослідників, безумовний захват в очах творчої юні – такими «штрихами» можна змалювати спілкування краян із художницею, майстром станкової кераміки Світланою ПАСІЧНОЮ на відкритті її персональної виставки в Полтавському краєзнавчому музеї імені Василя Кричевського. Виставка присвячена ювілею: 19 листопада найтитулованіша в Україні художниця-керамістка, яка здобула високі нагороди в Італії, Франції, Японії, Румунії, США, Молдові, Південній Кореї, Індії, відзначила поважну й симпатичну дату.

Вершинна «Дорога»

Першим ювілярку привітав директор Полтавського краєзнавчого музею Олександр Супруненко. Він нагадав присутнім, як кілька місяців тому на подвір’ї музею вирував п’ятиденний майстер-клас археологічної кераміки «Зробимо разом» під керівництвом Світлани Пасічної:
– Щирий інтерес до цього заходу виявили багато полтавців, залюблених у таке мистецьке й історичне середовище, як глина. Люди, які знайомилися на майстер-класі, після випалювання виробів розходилися-прощалися найкращими друзями, котрі разом зробили цікаві й важливі для них відкриття. Відтак з’явилася думка обов’язково представити виготовлені тоді твори на виставці. А наступного року знову запросити і юних, і дорослих на черговий майстер-клас.
Про насичені віхи творчого життя Світлани Пасічної розповіла старший науковий співробітник відділу етнографії краєзнавчого музею Галина Галян. З її слів постали й роки праці художниці в Молдові, й непросте повернення в 1995 році до рідної Полтави.
– Вершиною творчого шляху Світлани Пасічної є Гран-прі 47-го Міжнародного бієнале кераміки у Фаенці (Італія) у 1991 році. Саме тоді, в час розвалу радянської імперії, у дуже складний період відокремлення колишніх республік і появи незалежних держав, мисткиня створила свою епохальну роботу зі знаковою назвою «Дорога». Вона вразила поважне журі, була помічена фахівцями із багатьох країн, зображена на обкладинці альбому бієнале.
Серед майже фантастичної як на долю одного митця кількості престижних нагород Світлани Пасічної – дві золоті медалі Президента Республіки Італія, здобуті у Фаенці в 1987 й 1989 роках, високі нагороди Всеєвропейської виставки вжиткового мистецтва «Конфігура І» в Ерфурті (Німеччина, 1991), Міжнародного бієнале кераміки у Валлорісі (Франція, 1994), інших творчих конкурсів у Румунії, Молдові, Японії, Індії, а також у столиці українського гончарства Опішному.
Твори художниці стали надбанням музеїв багатьох країн світу. Помилуватися її тендітними й делікатними, як наголосила Галина Галян, роботами можна й на відстані, погортавши виданий до ювілейної виставки альбом, який побачив світ завдяки допомозі відомого полтавського видавця, мецената, колекціонера Олексія Петренка.

Людина і Всесвіт: відчуття у кераміці

Щедро відгукнувся про талант Світлани Пасічної авторитетний український мистецтвознавець, заслужений працівник культури України Віталій Ханко. Цікаво, що познайомилися вони ще в другій половині 1960-х – як викладач і студентка Миргородського керамічного технікуму імені М. В. Гоголя. Загалом Віталію Миколайовичу випало зіграти багато важливих ролей у творчому житті художниці. Це він надихнув вихованку на мрію про навчання у місті – шедеврі архітектури Санкт-Петербурзі; був єдиним хранителем таємниць наполегливої абітурієнтки, яка змогла вступити до Ленінградського вищого художньо-промислового училища ім. В. Г. Мухіної тільки з третьої спроби, а між вступними іспитами працювала на військовому складі; став порадником і розрадником, коли в непростий час повернулася з Молдови до України.
– Пані Світлана – це небо нашої сучасної кераміки в Україні. Небо. Розумієте? – наголосив Віталій Ханко. – Мені дуже втішно, що людина зуміла реалізуватися. А в житті це дуже складно зробити, бо завжди є якісь свої пертурбації… Сучасні тенденції, суто мистецькі й суто технічні моменти дуже гармонійно поєднані в її творчості з образним мисленням, панорамним баченням Всесвіту і людини. Вона дуже тонко відчуває макрокосмос і мікрокосмос, дуже гарно передає це в своїх роботах.
Добрими словами ювілярку привітали також заслужений художник України Микола Підгорний, видавець Олексій Петренко. Заступник генерального директора Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному Тетяна Литвиненко розповіла, що їхня плідна співпраця триває вже понад два десятиліття. Світлана Пасічна неодноразово була членом журі організованих музеєм мистецьких заходів. Тривалий час курирувала «Е-літню академію гончарства», де допомагала людям осягнути таїну гончарства, загадковий процес створення кераміки. Не втомлювалася експериментувати в Кераморезиденції музею, завдяки чому в Опішному є цінна колекція її творів – таких же яскравих, як і сама авторка.

Глина сама обирає своїх майстрів

Коли ж настав час надати слово ювілярці, вона відразу ж запросила усіх на виставку:
– Головне, що мене у цій виставці радує, це плани про продовження майстер-класів на наступний рік. Приходьте, і будемо ліпити, будемо вчитися. І, можливо, глина вибере когось на майбутнє.
Цікаво, що – на переконання Світлани Пасічної – гончарством, керамікою займаються тільки ті, кого ця творчість сама обрала, процес «навпаки» у цій царині, де матеріал пов’язаний із землею і вже тому незвичайний, не діє.
На виставці значну увагу приділили роботам учасників проведеного Світланою Миколаївною майстер-класу «Зробимо разом». Переважно це вироби у вигляді посуду давніх часів. Трудилися-надихалися під керівництвом маститої наставниці гуртківці Центру позашкільної освіти «Гончарний двір» (керівник – Оксана Богомолова), студенти вишів, школярі, а також колеги-художники, як-то Неллі Іванілова. Деякі учасниці майстер-класу прийшли на відкриття виставки в точнісінько таких же прикрасах-намистах, як і в Світлани Пасічної. Їх виготовили під час творчого спілкування на музейному подвір’ї.
Окрема частина експозиції – унікальні авторські роботи Світлани Пасічної з колекції Полтавського краєзнавчого музею та створені під час творчих експериментів в Опішному. Заворожує, затягає, поглинає небайдужого глядача серія графічних робіт художниці під назвою «Всесвіт». Заспокоюють, заколисують, огортають казковим затишком величезні за форматом текстильні панно «День і ніч», «Відкрите вікно»… Вражають вишуканістю і тендітністю композиції зі створеної кілька років тому серії «В кожній краплині – Сонце».

Вікторія КОРНЄВА
“Зоря Полтавщини”

Поділися:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Добавить комментарий