Тарифні каруселі тривають, або Скільки насправді готові платити полтавці за проїзд у громадському транспорті

Тарифні каруселі тривають, або Скільки насправді готові платити полтавці за проїзд у громадському транспорті

У Полтавській міській раді відбулися слухання щодо вартості проїзду в громадському транспорті. Скільки будемо платити: чотири гривні, п’ять чи шість з доплатою за комфорт, чи врятують нові тарифи транспорту галузь міста? На ці та інші питання намагалися знайти відповідь учасники зібрання.

На підставі усіх пропозицій та зауважень…

Нещодавно на шпальтах “Зорі Полтавщини” йшлося про тарифні “війни” між перевізниками та міською владою Полтави. На новорічні свята полтавці отримали символічний подарунок – попередню вартість проїзду у громадському транспорті. Чи надовго?..
Слід зауважити, що останні вісім років Полтавська міськрада не обговорювала тарифні питання з мешканцями міста. Тому полтавці дізнавалися про нову вартість проїзду від самих перевізників. Відповідні оголошення вони розміщували у салонах своїх транспортних засобів. Нова команда вперше вирішила відновити традицію громадських слухань з актуальних питань міського життя, а, як відомо, перші кроки робити завжди важко. Тому перші відновлені громадські слухання були більш схожими на відкриту дискусію між управліннями, перевізниками, громадськими активістами та пасажирами. Зібрання розпочалося з виступу начальника транспортного відділу міськвиконкому Євгенія Якуби, який надав уже оприлюднену у відкритих джерелах інформацію щодо кількості приватного і комунального транспорту на вулицях Полтави. У свою чергу громадські активісти досить наполегливо запропонували оголосити склад учасників слухань, прийняти регламент, вибрати секретаря та вести протокол. Виконувач обов’язків міського голови Олександр Шамота зауважив, що ці громадські слухання не передбачали процедури голосування. Наразі полтавці лише можуть подавати пропозиції, які стосуватимуться нової вартості проїзду до відповідного відділу міської ради. Останній день прийому пропозицій – 20 січня. На підставі всіх пропозицій та зауважень буде розглядатися питання про підвищення вартості проїзду в громадському транспорті. Можливо, висловив думку Олександр Шамота, цього вдасться уникнути.

Економічна необхідність чи шантаж перевізників

Керівник відділу тарифної політики та моніторингу цін міськвиконкому Людмила Ванькова зазначила, що до відділу транспортної політики вже звернулися з десяток приватних перевізників, які просили переглянути тарифи на пасажирські перевезення. Їхня пропозиція – збільшити вартість проїзду на одну гривню: 5 гривень – у автобусі, 3 гривні – у тролейбусі. За словами Людмили Ванькової, згідно з методикою Мінтрансу щороку у вартість проїзду треба закладати додаткові 10% у разі зміни вартості пального та інших господарських витрат. Впродовж дії попередніх тарифів з 2015 року основні складові собівартості послуг зростали. Зокрема вартість дизельного пального, виходячи з чинного тарифу, зросла більш ніж на 40% (з 20 грн до 28,5 грн), вартість газу – вдвічі, втричі збільшилася вартість електроенергії. Також на 30% зросли витрати на придбання автомобільних шин, запчастин, мастильних матеріалів тощо.
Формуючи тариф, включили вартість пального на рівні 28 гривень за літр. Присутніх на заході громадських активістів міста не задовольнив такий розрахунок, адже це стара ціна бензину на автозаправках. З початку 2018 року вона знизилася більш ніж на 5 гривень. До того ж переважна більшість автобусів перевізників заправляється газом, який завжди був і є значно дешевшим за бензин. Депутат Олександр Кісільов запропонував створити відповідну комісію, до якої увійдуть представники депутатського корпусу та громадськості, щоб збалансувати інтереси пасажирів та перевізників. Сумнів щодо правильності розрахунків висловив і голова громадського об’єднання “Вороскоп” Дмитро Юденко. Він також вказав на поганий стан транспортних засобів та згадав випадки, коли водії відмовлялися перевозити пільгові категорії населення. Підтримав його і громадський активіст Іван Окара, який висловив думку, що полтавці готові платити навіть шість гривень за проїзд, але за умови, що якість обслуговування буде кращою.
Не погодився з негативною оцінкою дій перевізників керівник ТОВ “Євробус Полтава” Михайло Костов. На його думку, тариф у п’ять гривень – мінімально рентабельний. Лише так транспортна галузь Полтави уникне повного краху. Але за такого тарифу містяни не можуть розраховувати на комфортні перевезення. Для оновлення автопарку, за його словами, обґрунтованим тарифом з 2014 року є тариф у 6 гривень. Стосовно недобросовісних водіїв, які відмовлялися перевозити пільгові категорії населення, то як власник підприємства він заявив, що звільняв таких працівників після другого попередження.
Голова Полтавського фізкультурно-спортивного клубу інвалідів Сергій Чумак вкотре порушив тему інклюзії міського транспорту. Він запропонував запровадити на кожному міському маршруті хоча б один автобус для людей з інвалідністю.

Скільки коштує дешевий комунальний транспорт

Керівник міського комунального підприємства “Полтаваелектротранс” Сергій Зайцев повідомив, що останні розрахунки актуальної вартості проїзду проводили у середині 2018 року. Виходячи з них, 65% складової тарифу – зарплата працівників, яка нижча, ніж у їхніх колег із сусіднього Кременчука. За останні дев’ять місяців середня заробітна плата по підприємству склала 6 тисяч гривень, для водіїв – 7 тисяч гривень. З грудня минулого року її збільшили до 9 тисяч гривень по підприємству і 10 тисяч – для водіїв тролейбусів. Попри це працівників не вистачає. Це і є однією з головних причин зменшення кількості тролейбусів на вулицях міста. Підприємство також звернулося до міської ради
з проханням підвищити тариф до 3 гривень.
Олександр Шамота повідомив, що в першому півріччі цього року в Полтаві нарешті запровадять електронний квиток. Лише так можна вирішити проблему з пільговиками. Не відмовляється міська рада і від подальшої співпраці з Європейським банком реконструкції та розвитку стосовно закупівлі нового електротранспорту для міста. Пропозиції стосовно електронного квитка полтавці можуть подавати у відділ тарифної політики та моніторингу цін та до транспортного відділу міськвиконкому до 28 січня. Підвищені тарифи будуть затверджені у тому випадку, якщо вони пройдуть перевірку Антимонопольним комітетом та депутатською комісією.
Р.S. Незадоволені перевізники вирішили відстоювати свою правду до останнього. Вони попередили: якщо керівництво міської ради не пристане на їхні умови, то будуть оскаржувати у суді вересневе рішення про зниження вартості проїзду в міському транспорті. Схоже, що тарифна тема болітиме полтавцям ще довго.

Юлія ХОМЕНКО.

Поділися:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Добавить комментарий