У пошуках "крайнього",  або Коли ініціатива шкодить ініціатору

У пошуках «крайнього», або Коли ініціатива шкодить ініціатору

Наприкінці жовтня до редакції «Зорі Полтавщини» надійшов лист від ветерана, учасника бойових дій Івана Мирончука, що мешкає у селі Чорноглазівка Полтавського району. В телефонній розмові наш постійний дописувач, який із «Зорею Полтавщини» вже тридцять років, повідомив, що звернутися за допомогою до преси його змусила ситуація, в яку він потрапив напередодні початку опалювального сезону. Тема, порушена нашим земляком, стосується тисяч полтавців, які сплачують чималі кошти за опалення своїх приміщень, але іноді вимушені витрачати чимало часу, щоб… заплатити ще!
Тож у рукописному зверненні до редакції (друкується із скороченнями та стилістичною правкою, оригінал знаходиться в архіві газети) йдеться:
«…У мене закінчилася розрахункова книжка «по газу», до того ж на часі опалювальний сезон. Не додзвонившись, поїхав до газової служби на вулицю Сінну у Полтаві, зробив заявку, щоб приїхав технік, зробив перевірку. Раніше ця послуга була, і безкоштовна, а зараз 320 гривень і платити мені, чи правильніше – нам. Чому ми повинні платити, за що?! От якби якісь зміни – чи сам котел замінили, чи переставили, тоді зрозуміло. А так котел встановили, оформили, він стоїть, ніхто його не чіпає. То за що?
А ще пішов замінити книжку і заразом зробити звірку, чи все гаразд. У кімнаті працює одне «віконце», людей повно. Більшість похилого віку. Деякі приходять вже втретє, і ніяк не дійде черга. Люди обурюються, згадують колишні часи – «прийшов, заплатив і ніякої бюрократії». Тож я зайняв чергу, простояв у ній з пів на десяту до дванадцятої години і довелося піти ні з чим, адже у мене маршрутка о тринадцятій. Тож прийдеться знову їхати, щоб зробити те, що повинен, а от чи вдасться з такою організацією та кількістю людей, лише Всевишній знає. Тільки зайві витрати і привід засмутитися.
Хотілося б, щоб про це знали керівники цієї служби. Серце кров’ю обливається дивитися на цих змучених бабусь і дідусів: ну за що, за які гріхи їм, вірніше нам, все це?
Шановна редакція! Будь ласка, надрукуйте цей крик душі на шпальтах «Зорі Полтавщини», хай почитають наші керманичі, хай щось зроблять, бо це повний «безпредел», – завершує свого листа Іван Мирончук.
Щоб з’ясувати питання, порушені нашим дописувачем, ми звернулися до АТ «Полтавагаз». Підсумки офіційного листування друкуємо дослівно у вигляді своєрідного заочного інтерв’ю. Можливо, відповіді «газовиків» аж занадто перевантажені витягами з нормативних документів, але ми впевнені, що більшість полтавців навіть не уявляють, яка кількість регуляторних актів забезпечує вирішення простого питання: «Чи прийде хтось перевірити справність, наприклад, вашої газової плити?»

Планово-технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання не є безкоштовним

«ЗП»: Чи є обов’язковою перевірка працівниками «Полтавагазу» газових котлів та мереж у населення перед початком опалювального сезону, яка має гарантувати безпеку мешканців області? Також просимо вказати максимально дозволені терміни роботи газоопалювальних приладів в оселях без проведення подібних перевірок.
АТ «Полтавагаз»: Відповідно до частини першої статті 37 Закону України «Про ринок природного газу (далі Закон) Оператор газорозподільної системи (далі Оператор ГРМ), яким є АТ»Полтавагаз», відповідає за надійну, безпечну експлуатацію, підтримання в належному стані та розвиток (включаючи нове будівництво та реконструкцію) газорозподільної системи, якою він користується на законних підставах.
При цьому положенням частини другої статті 38 Закону встановлено, що з метою виконання функцій, передбачених частиною першою статті 37 цього Закону, оператор ГРМ зобов’язаний зокрема: вживати заходів з метою забезпечення безпеки постачання природного газу, в тому числі безаварійної та безперебійної роботи газорозподільної системи, вживати інших заходів, необхідних для безпечної та стабільної її роботи, що передбачені цим Законом або не суперечать законодавству.
Відповідно до положень п.4 глави 1 розділу III Кодексу газорозподільних систем (далі Кодекс), затвердженого Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року №2494, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.10.2015 року за №1379/27824, оператор ГРМ повинен забезпечити попереджувальні заходи безаварійної експлуатації газорозподільних систем, а саме: комплекс робіт, що виконується на підставі результатів технічного огляду або технічного обстеження газорозподільних систем, з метою забезпечення їх подальшого безаварійного експлуатування шляхом проведення технічного обслуговування, поточного або капітального ремонтів.
Згідно з п.5 глави 1 розділу III Кодексу при організації експлуатації газорозподільних систем та проведення робіт з технічного їх обслуговування і ремонту Оператор ГРМ повинен дотримуватися інструкцій і правил технічної експлуатації газорозподільних систем, правил безпеки систем газопостачання, державних стандартів, передбачених чинними нормативно-правовими актами України.
Правилами безпеки систем газопостачання (далі ПБСГ), затвердженими Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 15.05.2015 року № 285, встановлено, що технічне обслуговування – системи обходів (оглядів), ремонтів, які дають змогу утримувати обладнання в справному стані. При технічному обслуговуванні здійснюється контроль за технічним станом, перевірка на загазованість, виявлення місць витоку газу, очищення, змащення, регулювання та інші операції з утримання працездатності і справності системи газопостачання .
Положенням п.3 глави 5 розділу III Кодексу ГРМ встановлено, що власники газових мереж, у тому числі побутові споживачі та власники внутрішньобудинкових систем газопостачання, забезпечують належну експлуатацію цих мереж та їх складових згідно з чинним законодавством, зокрема ПБСГ або укладають відповідний договір із суб’єктом господарювання, який має відповідні дозвільні документи на виконання таких робіт. (Тут і далі виділяємо моменти, на яких акцентуємо увагу і розглянемо трохи нижче.Ред.).
Відповідно до положення п.1.14 глави 1 розділу V ПБСГ власник (балансоутримувачі та/або орендар (наймач)) повинен стежити за станом будинкового ввідного газопроводу та його кріпленням, фарбувати зазначений газопровід не рідше одного разу на 5 років.
Умови для технічного обслуговування забезпечуються власником (балансоутримувачем та/або орендарем (наймачем)) відповідно до вимог чинного законодавства України. Таким чином, регулювання відносин щодо технічного обслуговування регулюється Кодексом ГРМ і ПБСГ та можуть бути врегульовані на договірних засадах. Споживач на власний розсуд має право обрати будь-яку спеціалізовану організацію, яка має право на виконання такого виду робіт [і] на договірних умовах здійснювати вищевказані роботи.
З метою забезпечення безаварійної експлуатації газових систем шляхом проведення їх технічного обслуговування АТ «Полтавагаз» пропонує надавати цю послугу.
«ЗП»: Чи була ця перевірка раніше безкоштовною в рамках виконання співробітниками газових служб службових обов’язків щодо запобігання надзвичайним ситуаціям (була закладена в тариф) і, якщо так, з якого часу та на підставі яких нормативних актів є платною?
АТ «Полтавагаз»: Вартість технічного обслуговування залежить від обсягів робіт, а саме: протяжності газопроводів, кількості та типу газового обладнання й періодичності обслуговування, що визначається у додатку до договору. На підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року № 442 «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» втратили чинність нормативні документи, які зобов’язували газорозподільні підприємства здійснювати безоплатне проведення планово-технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання житлових будинків, громадських будівель, підприємств побутового та комунального призначення. Діючою структурою тарифу на послуги розподілу природного газу передбачено витрати на обслуговування, утримання і експлуатацію систем газопостачання, які знаходяться на балансі газорозподільного підприємства. При цьому діючою структурою тарифу на послуги розподілу не передбачено витрати на технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання, що не знаходяться на балансі оператора ГРМ.
«ЗП»: Якщо ця послуга стала платною, чи не мають пільг при сплаті за неї учасники бойових дій, інші пільгові категорії населення?
АТ «Полтавагаз»: Пільги при оплаті за послуги з технічного обслуговування діючим законодавством не передбачені.

Для сплати послуги газопостачання абонентську книжку можна не використовувати, але…

«ЗП»: Чи є звичним режим роботи абонентської служби, при якому, як стверджується у листі дописувача, працює лише одне віконце з обслуговування абонентів і очікування в черзі складає 2,5 години та більше? Якщо так, з чим це пов’язано?
АТ «Полтавагаз»: Всі структурні підрозділи AT «Полтавагаз», в тому числі служба обліку розподілу природного газу та обслуговування споживачів, працюють в звичайному режимі за графіком робочого часу, який розміщений на сайті товариства poltavagaz.com.ua.
Також з метою роз’яснення населенню його прав і запобігання скупченню великої кількості людей у приміщеннях абонентських служб «Зоря Полтавщини» просила відповісти на ще два запитання: чи має право абонент користуватися самостійно придбаною в роздрібній мережі абонентською книжкою без проведення звірки, не звертаючись для отримання книжки до абонслужб «газовиків», й чи не планується перевести обслуговування споживачів на європейські рейки – коли абонентські книжки взагалі не використовуються і людина мінімально контактує з абонслужбами та не заповнює жодних паперів, а лише сплачує рахунки, отримані від підприємства постачальника послуги?
Нам відповіли, що «відповідно до Постанови НКРЕКП від 30.09.2015 №2498 «Про затвердження Типового договору розподілу природного газу» Споживач має право здійснювати оплату за цим договором через банківську платіжну систему, он-лайн-переказ, поштовий переказ, внесення готівки через касу Оператора ГРМ та в інший, не заборонений законодавством, спосіб».
Отже, підсумовуючи все вищевикладене, можна зробити майже парадоксальний висновок – якби наш дописувач не звернувся до газовиків по нову книжку і не викликав техніка, то ані платити йому б ні за що, крім спожитого газу, не довелося, ані часу свого б він не витратив. Та не все так просто…
Як (вже у телефонній розмові) повідомили нам в «Полтавагазі», справді можна отримувати послуги і сплачувати за них абсолютно дистанційно, тобто взагалі не відвідуючи абонентські служби, але… Якщо не укладено відповідний договір із суб’єктом господарювання, який має дозвільні документи на виконання робіт, при протіканнях газу й інших проблемах, які можуть виникнути безпосередньо у приміщенні споживача, все, що має право зробити «аварійка» «Полтавагазу», – це перекрити газ, умовно кажучи, «на стояку». (До речі, про такі випадки нам теж повідомляли, адже люди деякий час були вимушені обходитися взагалі без газу). Нехтувати власною безпекою та й наражатися на можливість, нехай і на деякий час, залишитися без газопостачання, мабуть, не варто.
Інша справа, що не зовсім зрозуміла логіка дій держави, яка вилучила зобов’язання газорозподільних підприємств здійснювати безоплатне (а швидше закладене в тариф) проведення планово-технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання житлових будинків. З одного боку, можливо, це й вимога часу. Кожен споживач має право самостійно обрати того, хто буде його обслуговувати. Здорова конкуренція ще нікому не заважала. Але ж далеко не секрет, що укладати угоди з пересічним споживачем (мова не йде про організації і установи) жодна комерційна структура, окрім самих «газовиків», не поспішає, бо з точки зору бізнесу це не виглядає привабливо. Тримати цілодобову диспетчерсько-аварійну службу заради кількох клієнтів ніхто не буде. Тож так чи інакше громадяни все одно вимушені укладати угоди з тими ж «Міськгазами». Використання природного газу в побуті річ досить зручна, але й далеко не безпечна. Працювала роками усталена система, тож навіщо було городити город? Хіба для того, щоб пересічний українець мав платити ще й ще, адже справді конкурентного ринку в галузі так званих «природних комунальних монополій» (постачання газу, води, електроенергії, послуг з централізованого опалення) в країні якось не спостерігається.
Ще одна проблема полягає в тому, що велика кількість українців отримує субсидії, а отже, безпосередньо зацікавлена в тому, щоб пройти відповідну «звірку», аби не залишитися без допомоги від держави. Та й взагалі покоління «при роках» здебільшого досить дисципліноване і прискіпливе, адже має досвід: папір з підписом, а ще краще печаткою, – це певна гарантія, що потім в тебе не з’явиться борг.
Тож, мабуть, не варто сподіватися, що «абонентські віконця» (і це стосується не лише «газовиків») найближчим часом залишаться без свого клієнта.

До якості обслуговування питання залишаються

Шодо проведення перевірок, то «газовикам» у вищевикладеній історії дорікнути нема за що. Тут, як свідчить відповідь АТ «Полтавагаз», швидше питання до Кабінету Міністрів України, який запровадив відповідні зміни. А ось стосовно якості обслуговування, то питання є саме до «Полтавагазу». Заради справедливості варто зазначити, що ситуація, порівняно з описаною нашим читачем, нині виглядає значно краще (дивіться фото). В абонентській службі по вулиці Шевченка наприкінці жовтня ми зафіксували чергу з близько двох десятків осіб (працювало два «віконця»), іншого разу, вже у

середині листопада, її не було взагалі (працювали чи не всі). Так, цілком ймовірно, що наш дописувач потрапив у «самий пік» переоформлення субсидій і у дні, коли люди масово підключали газоопалювальні прилади. Але ж про те, що такий «пік» настане, всі знали заздалегідь, і саме під час нього мали б бути задіяні всі додаткові ресурси.
Що ж стосується офісу на Сінній, то потрапили ми туди… в обідню перерву. Уявляєте, абонентська служба підприємства-монополіста, виявляється, працює з режимом обідньої перерви (з 12:00 до 12:45). І це при тому, що саме в цей час

більшість клієнтів, які, до речі, теж працюють, мають можливість (не звертаючись з проханнями до власного керівництва) вирішити свої питання. Тож, враховуючи, що навіть у середині листопада опівдні чотири «найстійкіші» людини вирішили пожертвувати ще 45 хвилинами власного часу, аби не втратити чергу, можна собі уявити, що коїлося на Сінній у «дні пік» в жовтні. До речі, на відміну від приміщення по вулиці Шевченка, місце, де десятки людей годинами чекають своєї черги, виглядає ось так (дивіться другий блок фотографій) і, за словами відвідувачів, до перерви знову працювало лише одне віконце. Тож слова нашого дописувача підтвердилися.
Так, ми живемо в умовах капіталізму, де за все потрібно платити. До того ж капіталізму, сформованого далеко не за нормами, що існують у країнах Заходу, де діє неписаний закон – «Клієнт завжди правий». Так, кожне підприємство намагається економити і заробляти на всьому. Але ж важко зрозуміти, чому «крайнім», як правило, завжди залишається саме споживач, який має витрачати час і нерви, щоб отримати певну послугу. Особливо ту, завдяки якій гроші якраз не отримає, а, навпаки, сплатить!

Андрій ФІАЛКОВСЬКИЙ.

Поділися:

Добавить комментарий