Упродовж року шість із десяти українців хоча б раз  скористалися електронними послугами

Упродовж року шість із десяти українців хоча б раз скористалися електронними послугами

Кількість українців, що користувалися державними електронними послугами протягом вересня 2020 – вересня 2021 років, зросла з 53% до 60%. Про це свідчать дані соціологічного опитування, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології у вересні 2021 року на замовлення Програми розвитку ООН (ПРООН) в Україні за підтримки Швеції. Таким чином, станом на вересень 2021 року троє з п’яти українців мали досвід користування електронними послугами протягом року.

Всеукраїнське опитування «Думки і погляди населення України щодо державних електронних послуг» провів Київський міжнародний інститут соціології у вересні 2021 року в межах регулярного національного опитування Омнібусу на замовлення проєкту «Цифрові, інклюзивні, доступні: Підтримка цифровізації державних послуг в Україні (Проєкт підтримки Дія)», що впроваджується ПРООН в Україні за підтримки уряду Швеції. Опитування проводилося методом телефонних інтерв’ю з використанням комп’ютера серед респондентів, старших 18 років, які проживають на території України, за винятком непідконтрольних Уряду України районів Донецької і Луганської областей, а також АР Крим та м. Севастополь. Загалом було проведено 2006 інтерв’ю.
Згідно з результатами опитування найчастіше українці користуються мобільним застосунком чи порталом Дія, причому цей показник зріс більше, ніж удвічі – з 13% у 2020 році до 30% у 2021 році. Серед інших популярних послуг такі, що стосуються особистого транспорту (15%); отримання паспортів та інші послуги Державної міграційної служби (14%); отримання субсидій (13%); пенсійного забезпечення (11,5%); приватного підприємництва (11%); оподаткування (10,5%) та отримання інформації з державних реєстрів (10%).
Найактивніше електронними державними послугами минулого року користувалися чоловіки, люди молодшого віку, жителі великих населених пунктів та громадяни, які мають вищий рівень освіти. Водночас найбільш істотний «розрив» у користуванні простежується залежно від віку: серед 18–29-річних 80% респондентів користувалися принаймні однією послугою, серед тих, кому 70 і більше років, такий досвід мають 32% опитаних.
Загалом 69% респондентів користуються Інтернетом щоденно не менше трьох годин. Ще 16% користуються менш регулярно – не більше 2–3 годин на тиждень. При цьому зі зростанням віку тривалість користування Інтернетом знижується: 94,5% респондентів у віці до 30 років щоденно користуються Інтернетом, натомість для 70+-річних респондентів цей показник сягає 27%. 13,5% респондентів не користуються Інтернетом узагалі.
Серед тих, хто користувався державними цифровими послугами, 78% оцінили свій досвід як «скоріше позитивний» або «дуже позитивний». Водночас 54% вважають більш зручним способом отримувати електронні державні послуги саме онлайн, а 11% – відвідуючи ЦНАП чи інші установи. Кожен четвертий респондент сказав, що обидва способи зручні.
Основна причина, чому деякі респонденти не користувалися електронними державними послугами цього року, – відсутність потреби (62%), брак цифрових навичок (22%) і відсутність пристрою з виходом в Інтернет (17%). Ці причини не змінилися порівняно із минулим роком.
«Результати опитування дозволять ухвалювати кваліфіковані рішення, аби люди мали однаковий доступ до електронних послуг. Так, наприклад, другою за популярністю причиною, чому люди не користувалися електронними послугами, опитані назвали нестачу навичок – 22,3 відсотка. ПРООН разом із урядом Швеції будуть раді допомогти Мінцифрі працювати над подоланням викликів, виявлених у ході дослідження, зокрема у сфері підвищення цифрової грамотності людей», – зазначила Олена Урсу, керівниця групи проєктів ПРООН з демократичного врядування.
Дані національного репрезентативного опитування Омнібус корелюють із результатами національного дослідження, проведеного ПРООН в Україні у 2020 році. Тоді 47% опитаних не користувалися цифровими послугами протягом року. Більшість із них повідомили, що не мали такої потреби (68%), 24% не мали потрібних для цього цифрових навичок, а 21% – пристрою з доступом до Інтернету. Ще 9% не користувалися державними електронними послугами, бо не довіряли електронним документам чи послугам, і близько 4% через те, що не знали, чи доступна потрібна їм послуга в електронному вигляді.

Підготовлено за матеріалами відділу комунікації ПРООН в Україні.

Добавить комментарий