Винахідник трамвая – родом із Полтавщини

Винахідник трамвая – родом із Полтавщини

Конструктор-практик, уродженець Полтавської губернії, Федір Пироцький 22 серпня 1880 року зумів уперше в світі «зрушити» з місця вагон кінного трамвая без коня, на електричній тязі. Електромоторний вагон рухався зі швидкістю 12 км/год, проїжджав задану ділянку, зупинявся і повертався назад. Сталося це на курортній залізниці, на узбережжі Фінської затоки, поблизу Петербурга. Раніше винахідник успішно випробував принцип передачі електроенергії по залізничних рейках.

 

Винахідник трамвая – родом із Полтавщини
Федор Пироцкий

Живлення для «самохідного» вагона забезпечувала розташована поруч міні-електростанція. Випробування та демонстрація першого трамвая – батька сучасного рейкового електротранспорту – тривали місяць, однак залишились тоді на рівні експерименту.
Цікавими були доводи винахідника для міських властей: «Електрична конка сильна, швидка і надійна. Їй не потрібні стайні, і вона не залишає гною на вулицях, а головне – електрика дешевша, ніж овес і сіно…» Власники конки були проти розробки міського трамвая, який рухала б електрика, а не коні.
Зате перспективною розробкою зацікавились іноземці. Перший постійний комерційний маршрут електричного трамвая відкрила фірма інженера Вернера Сіменса у берлінському передмісті, використовуючи власну електромашину та первинну конструкцію і деякі технічні рішення полтавця Пироцького. 1881 року таким чином була розпочата епоха трамвайного руху. Того року інженер Сіменс побудував таку ж лінію і в Парижі. Ще кілька років подібні транспортні шляхи в європейських столицях будувалися за схемами Пироцького. Наш земляк обігнав німців на цілий рік, між тим, помер у бідності і невизнанні, а вони розбагатіли. У Петербурзі електричний трамвай з’явився лише в 1907-му, через 27 років після винаходу Пироцького, вже по смерті автора технічного дива.
Їздити на трамваях в Україні, зокрема у Києві, почали в 1892 році. Деякий час – з 1899-го по 1922 рік – цей вид транспорту існував і в Кременчуці. У Харкові конка працювала з 1882 року, електричний трамвай – з 1906-го.
***
Федір Пироцький народився у родині військового лікаря в містечку Сенча Лохвицького повіту на Полтавщині в 1845 році. Батько походив із роду спадкових козаків, які згодом були прирівняні до поміщиків. У 18 років юнак виїхав з рідних країв. Освіту отримав у Костянтинівському кадетському корпусі і Михайлівській інженерній академії в Петербурзі. Працював у Головному артилерійському управлінні. Служив у багатьох містах, останнім місцем військової служби Федора Аполлоновича стала Варшава. Його достроково відправили на пенсію з дуже малою платнею. У столиці з таким капіталом було не прожити.
Останні роки життя провів у маєтку родичів на Херсонщині, який успадкував. Але через помилки в документах так і не зміг офіційно отримати спадок, змушений був жити в готелі. Помер у 1898 році, у віці 53 років, у селі Олешки Таврійської губернії.
Усе життя він захоплювався електротехнікою. Ще під час навчання, побувавши на практиці на заводах Фінляндії, зацікавився проблемами передачі струму.
На втілення головної своєї справи – створення електричного транспортного засобу – винахідник витратив майже 20 років.
Інженер-електротехнік також успішно працював над проектами доменної печі, централізованої міської електромережі та технології передачі на значні відстані електроструму великої потужності. Проклав перший електричний підземний кабель у Петербурзі. Деякі з ідей земляка використовуються й сьогодні.

Підготувала Ганна ЯЛОВЕГІНА.

Поділися:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Добавить комментарий