Інформаційний кур’єр

Віталій ЗЕЛЮК: «Проєкт DECIDE – внесок у розвиток місцевої демократії»

Про те, як у найближчі роки має змінитися система управління освітою в пілотних громадах Полтавщини, ставши більш демократичною, та яка роль швейцарсько-українського проєкту DECIDE для цих змін, розповідає його регіональний координатор у Полтавській області, директор Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського Віталій ЗЕЛЮК.

– Перебравши повноваження від райдержадміністрацій, об’єднані територіальні громади модернізують свою освітню мережу, намагаючись зробити комфортними умови для надання освітніх послуг місцевим мешканцям. Це непростий процес. Що це за проєкт DECIDE, і як він може стати в нагоді мешканцям полтавських сільських територій?
– Проєкт DECIDE – Децентралізація для розвитку демократичної освіти – реалізується з 2020 року в Івано-Франківській, Луганській, Полтавській, Одеській областях за підтримки громадської організації DOCCU, Цюрихського педагогічного університету та Швейцарської агенції розвитку й співробітництва.
Для освіти Полтавщини, найперше для мешканців сільських громад, він відкриває нові можливості. Проєкт реалізується заради того, щоб школярі регіону отримали рівний доступ до якісної освіти і в містах, і в селах, щоб громади навчилися управляти освітою, долучаючи громадян до прийняття рішень, щоб школа стала освітнім центром громади – осередком демократії та прав людини. Недарма й назва проєкту – «DECIDE», що є акронімом від повної назви проєкту «Decentralization for improved democratic education» – співзвучна з англійським словом «decide», яке означає «вирішувати, ухвалювати рішення».
– Скільки громад бере участь у цьому проєкті?
– Загалом 16 в Україні, по 4 в кожній області – учасниці проєкту. 18 березня 2021 року в результаті відкритого конкурсного відбору в нашій області визначено 4 ОТГ-партнери, які будуть максимально активно залучені в проєкт. Це Білоцерківська, Мачухівська, Терешківська, Решетилівська територіальні громади. Як бачимо, це не «мегаОТГ», як то Полтавська, Кременчуцька. У проєкт долучено громади із кількістю населення від 5 до 26 тисяч мешканців.
Співбесіди з майбутніми громадами-партнерами DECIDE тривали 2 місяці, загалом в Україні було подано понад 70 конкурсних заявок. Це був непростий вибір, адже всі кандидати вразили своєю мотивацією та бажанням змін. Незабаром – підписання меморандумів та спільна копітка праця впродовж наступних 4 років задля розвитку якісної освіти у громадах шляхом розбудови ефективної системи управління освітою.
– У яких сегментах діятиме проєкт?
– Проєкт розгортатиметься за трьома напрямами, і робота з громадами – це лише один із них.
Перший напрям проєкту DECIDE реалізовуватиметься на національному та регіональному рівнях, і його суть полягає в розбудові ефективної системи управління освітою. Команда Офісу проєкту та команда Полтавського регіону й інших регіонів-партнерів будуть долучені до робочих груп при Міністерстві розвитку громад та територій і МОН із розроблення законодавчого середовища: нормативно-правових документів, стандартів й інших документів, що сприятимуть секторальній децентралізації. Планується провести всеукраїнське соціологічне дослідження, яке має лягти в основу цього напряму реформ. Також проєкт зосередиться на підтримці уряду України у впровадженні реформи децентралізації. Для цього розроблять комунікаційну стратегію між міністерствами й установами, що відповідають за реформу освіти. Це буде міжвідомча робоча група, яка сприятиме міжмуніципальній співпраці, взаємодії між ОТГ у сфері освіти.
Другий компонент охопить базовий рівень – громади, і його суть – у розбудові ефективної системи управління освітою в громадах та розвитку демократичних шкіл.
Третій напрям – це підтримка реформи НУШ, співпраця з інституціями післядипломної педагогічної освіти, педагогічними університетами й коледжами в пілотних регіонах. Основна діяльність у цьому сегменті – це розвиток освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини.
– Зосередьмося на другому компоненті проєкту, адже він становить найбільший інтерес для громад. Тож які конкретні кроки планується зробити на Полтавщині для поліпшення управління освітою в громадах та демократизації шкіл?
– Проєкт здійснюватиме підтримку партнерських громад у впровадженні інструментів залучення громадян до управління освітою. На практиці це означатиме, що наші експерти допомагатимуть громадам розробити довгострокові Стратегії розвитку. Також у громадах заплановано серію тренінгів з проблем місцевого самоврядування та ефективного управління освітою для всіх цільових категорій нашого проєкту. А це вчителі, учні, батьки, керівники шкіл, представники органів місцевого самоврядування, голови ОТГ, депутати місцевих рад. Щоб активно залучити громадян до управління освітою, будуть розроблені електронні інструменти управління: різноманітні додатки, чат-боти тощо.
Також у громадах ми підтримуватимемо соціальні ініціативи. Це будуть міні-гранти: проєкти, ініційовані учнями й реалізовані ними, їхніми батьками, місцевою владою. Учні матимуть змогу запропонувати свої проєкти для реалізації, отримати фінансову підтримку, щоб їх упровадити. Мова про те, що діти зможуть покращити освітнє середовище в закладах освіти; забезпечити собі більш цікаве дозвілля. Проєкт пожвавить позашкільну роботу в селі, адже не секрет, що для учнів сільських шкіл менше можливостей взяти участь у роботі гуртків.
Крім цього, проведемо серію курсів для учнів, які допоможуть їм зрозуміти, що таке місцеве самоврядування і яким саме чином вони можуть долучитися до прийняття рішень у громадах.
– Ви сказали, що проєкт DECIDE означає стратегічний розвиток освіти області та громад. Наскільки він суголосний зі стратегічними документами з розвитку Полтавщини?
– Ключовим партнером проєкту, крім Міністерства освіти і науки України, Міністерства розвитку громад та територій України, Державної служби якості освіти України, Всеукраїнської асоціації ОТГ, є Полтавська обласна державна адміністрація. У результаті взаємодії робочих груп проєкту DECIDE та ОДА зможемо відкоригувати Стратегію регіонального розвитку Полтавської області на 2021–2027 роки та відповідний План дій, доповнивши їх заходами з розвитку й навчання керівників ОТГ. Сподіваємося в результаті реалізації цього проєкту впровадити в ОТГ сучасні моделі самоврядування в аспекті освіти.

Поділися:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Добавить комментарий