Всепереможний  символ життя

Всепереможний символ життя

У свято Вознесіння Господнього, яке символізує для християн поєднання земного й небесного і з яким нерозривно пов’язані події прийдешнього Дня Святої Трійці, у Полтавському Свято-Успенському кафедральному соборі Православної Церкви України було особливо урочисто й людно. Після богослужіння архієпископ Полтавський і Кременчуцький Федір запросив усіх приєднатися до відкриття у храмі унікальної виставки, яка не тільки вразила, сколихнула людей у вже тринадцяти країнах світу, а й допомогла врятувати життя, поставити на ноги після поранень багатьох наших захисників на Донбасі.
Організована в Свято-Успенському соборі виставка «Ікони на ящиках з-під набоїв» – вісімдесята в історії однойменного волонтерського проєкту, завдяки якому фінансується Перший добровольчий мобільний шпиталь імені Миколи Пирогова. А це 49 медичних локацій на різних ділянках фронту, десятки й десятки тисяч пацієнтів.
Проєкт двічі номінувався на Національну премію України імені Тараса Шевченка.

Розповісти полтавцям про волонтерсько-мистецький проєкт із Києва приїхав один із його кураторів, художник і письменник Олександр Клименко. Вже шість років він разом із дружиною, також майстринею пензля і пера, Софією Атлантовою пише ікони на незвичайній основі. На дереві, від погляду на яке стискається серце й холоне у жилах кров. Бо дерево це …з ящиків з-під набоїв для зброї.
Страшна тара пам’ятає і Авдіївку, і Широкине, Станицю Луганську, Піски, інші гарячі ділянки фронту. Ящики художникам передають самі бійці, зупиняючись дорогою з війни в тихій і мальовничій Опішні. У гончарському селищі у митців є дача, і там народилось чимало робіт їхнього волонтерського проєкту. Остання обставина, за зізнанням Олександра Клименка, вже давно спонукала міркувати про майбутню виставку на Полтавщині – «бо ж до певної міри ми земляки».
– Головна ідея проєкту – глибоко християнська. Ікона в уявленні українців традиційно є символом життя. Ящик
з-під набоїв означає смерть. Отож, з одного боку, написання цих ікон є символічним перетворенням, рухом від смерті до життя, а з іншого – рухом реальним, бо ж волонтерський проєкт забезпечує потреби найбільшого недержавного шпиталю на фронті, – розповів Олександр Клименко.

Ікони виконані у візантійському стилі, в техніці темперного живопису. За шість років роботи подружжя створило близько 200 образів. Перед багатьма з них уже лунають молитви в храмах – і в Україні, й за океаном. Полтава – 45-те місто, в яке завітав проєкт. У Свято-Успенському соборі розмістили понад два десятки ікон роботи Олександра Клименка та Софії Атлантової.
– Ці дошки призначалися для транспортування боєприпасів, і на них так органічно народилися святі образи. У такому поєднанні вражає все – і дух, і матеріали, і талант художників, – зазначив архієпископ Полтавський і Кременчуцький Федір. – Були ящики з-під смертоносної зброї, а тепер – свідченням про життя, любов, перемогу добра над злом.
– Від розуміння, що ці ікони написані на такому матеріалі, – важко, але тим більше хочеться подякувати художникам. Вони змогли привнести в красу й духовну глибину іконопису біль сучасної України, яка захищає свої кордони, – поділилася відвідувачка виставки, провідна бібліотекарка обласної бібліотеки для юнацтва імені Олеся Гончара Вікторія Піскова.
Подружжя художників вважає співавторами проєкту й тих конкретних військових і волонтерів, які доправляли їм ящики з-під набоїв із фронту, і загалом усіх оборонців рідної землі на Донбасі.
– Це синергія творчості: ми працюємо тут, на мирній території, але разом із тими військовими, які залишаються там, на передовій. Ікони на фрагментах ящиків з-під набоїв свідчать усьому світу про страшну війну, яка продовжується в Україні сьомий рік. І свідчать також про миролюбність українців, бо ми прагнемо миру й життя, – розповів Олександр Клименко.
Привезені до Полтави ікони волонтерського проєкту можна придбати й тим самим долучитися до допомоги в лікуванні наших захисників на Донбасі. У Свято-Успенському соборі вони перебуватимуть до кінця літа.

Вікторія КОРНЄВА.

Поділися:

Добавить комментарий